مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکه یک تلویزیون

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 194

چکیده

 هدف این مقاله, بررسی میزان و عوامل موثر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکه یک تلویزیون می باشد. چارچوب نظری با استنباط از نظریه های ارتباطات و جامعه شناسی تعیین شده است. شاخص های اعتماد و متغیرهای موثر بر آن از نظریه های انگاره سازی خبری, انگ زنی, استفاده و خشنودی (نیازجویی), متقاعدسازی (اقناع), توازن (تعادل) شناختی و نظریات جامعه شناسانی؛ چون پاتنام, گیدنز, اوفه, اینگلهارت, اریکسون, دورکیم و مرتن استخراج شده اند. شاخص ها و متغیرهای موثر برمیزان اعتماد با طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. صداقت و شفافیت در خبر, عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص, سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب, قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و بر طرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛ شاخص های اعتماد می باشند. پایگاه اقتصادی - اجتماعی, میزان احساس امنیت اجتماعی, میزان رضایت از زندگی و میزان دینداری افراد به عنوان عوامل موثر بر میزان اعتماد بررسی شده اند. جامعه آماری شهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانه شهرکرمان بوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفر جمع آوری شده است. نتایج توصیفی نشان می دهد, شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی اعتماد دارند. ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد, بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی, میزان احساس امنیت اجتماعی, میزان رضایت از زندگی و میزان دینداری افراد با میزان اعتماد شهروندان به اخبار شبکه یک رابطه معنی داری وجود دارد. رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر نشان می دهد, متغیرهای مستقل 35.8 درصد از کل تغییرات واریانس میزان اعتماد به اخبار شبکه یک تلویزیون را تبیین می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هاشم زهی، نوروز، و مهدوی، سمیه السادات. (1391). عوامل موثر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکه یک تلویزیون. مطالعات رسانه ای، 7(18)، 177-194. SID. https://sid.ir/paper/211868/fa

    Vancouver: کپی

    هاشم زهی نوروز، مهدوی سمیه السادات. عوامل موثر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکه یک تلویزیون. مطالعات رسانه ای[Internet]. 1391؛7(18):177-194. Available from: https://sid.ir/paper/211868/fa

    IEEE: کپی

    نوروز هاشم زهی، و سمیه السادات مهدوی، “عوامل موثر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکه یک تلویزیون،” مطالعات رسانه ای، vol. 7، no. 18، pp. 177–194، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button