مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,822
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه میزان استفاده تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای است. روش پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن کلیه افراد منطقه یک تهران بوده است. حجم نمونه 200 نفر و روش نمونه گیری غیرتصادفی خوشه ای بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی توسط تعدادی از اساتید رشته ارتباطات و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ بالای 70 درصد بدست آمده است. یافته ها نشان داد 56 درصد پاسخگویان زن و 44 درصد مرد و میانگین میزان استفاده از تکنولوژی های ارتباطی 28.81 درصد و میانگین سواد رسانه ای آنان 28.81 درصد می باشد. همچنین بر اساس یافته ها بین میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد و شدت رابطه قوی و جهت آن مثبت است یعنی هرچه میزان استفاده از تکنولوژی های ارتباطی بیشتر شود سطح سواد رسانه ای افراد هم بالاتر می رود. براساس نتایج به دست آمده می توان گفت ابزارهای تکنولوژی ارتباطی مورد مطالعه در این تحقیق که شامل ماهواره و اینترنت بودند به واسطه امکاناتی که برای مخاطب خود فراهم نمودند از جمله امکان دستیابی و سرعت دسترسی فرد به اطلاعات باعث رشد سواد رسانه ای فرد شده اند به طوری که مخاطب به واسطه بهره مندی از این تکنولوژی ها و از آنجا که سریع تر از گذشته می تواند به حجم عظیمی از اطلاعات دسترسی پیدا می کند به همان نسبت هم راحت تر می تواند به گزینش اطلاعات پرداخته و به صحت و سقم یک موضوع پی برده و از اعمال سانسور در یک موضوع اطلاع یافته و به لحاظ در دسترس قرار گرفتن پیام ها و اطلاعات متنوع از طریق ماهواره و اینترنت توانمندی او هم در تحلیل و تفسیر پیام های ارتباطی بیشتر شده و نهایتا سواد رسانه ای وی افزایش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بلبلی، الهام سادات، و تربتی، سروناز. (1393). بررسی رابطه میزان استفاده تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای. مطالعات رسانه ای، 9(26)، 19-28. SID. https://sid.ir/paper/212043/fa

    Vancouver: کپی

    بلبلی الهام سادات، تربتی سروناز. بررسی رابطه میزان استفاده تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای. مطالعات رسانه ای[Internet]. 1393؛9(26):19-28. Available from: https://sid.ir/paper/212043/fa

    IEEE: کپی

    الهام سادات بلبلی، و سروناز تربتی، “بررسی رابطه میزان استفاده تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای،” مطالعات رسانه ای، vol. 9، no. 26، pp. 19–28، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/212043/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button