مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

914
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردی رسانه ای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 147

چکیده

 امروزه حضور گسترده رسانه های جمعی در جهت دهی به افکار عمومی جهان از واقعیت های انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تاثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانه ها نامیده اند. در این میان پرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض دینی برای رسیدن به رسانه های مطلوب اسلامی حائز اهمیت است. بر این اساس می توان با تحلیل رسانه ای این فریضه الهی عناصر و کارکردهای آن را با توجه به اقتضاهای فرهنگی و اجتماعی معاصر مورد توجه قرار داد. در مدل رسانه ای یاکوبسن برای برقراری ارتباط, شش عنصر اساسی وجود دارد که هر یک از عناصر شش گانه, کارکردهای ارتباطی مشخصی را به خود اختصاص می دهند. گیرنده, کارکرد کوششی, فرستنده, کارکرد عاطفی, پیام, کارکرد زیبایی شناسانه, کد یا رمزگان, کارکرد فرازبانی, بافت, کارکرد ارجاعی و مجرای تماس, کارکرد کلامی. در دیدگاه یاکوبسن هر پیام مجموعه ای از کارکردها بوده که یک کارکرد حسب شرایط و بافت, وجه غالب می شود. امر به معروف و نهی از منکر در رسانه های مطلوب اسلامی نه تنها عناصر و کارکردهای فوق را نسبت به یکدیگر و در الگویی هم گرا و تعاملی نشان می دهد بلکه وجه غالب رسانه ای یعنی کارکرد انگیزشی مخاطب در مواجهه با پیام را متجلی می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باهنر، ناصر، و روحانی، محمدرضا. (1393). رویکردی رسانه ای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 15(25 (مسلسل 57))، 115-147. SID. https://sid.ir/paper/213581/fa

    Vancouver: کپی

    باهنر ناصر، روحانی محمدرضا. رویکردی رسانه ای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1393؛15(25 (مسلسل 57)):115-147. Available from: https://sid.ir/paper/213581/fa

    IEEE: کپی

    ناصر باهنر، و محمدرضا روحانی، “رویکردی رسانه ای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 15، no. 25 (مسلسل 57)، pp. 115–147، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213581/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button