مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,578
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,224
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان سال اول دبیرستان بوده است. روش پژوهش کیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه و مطالعة متون بوده است. جامعه پژوهش, والدین دانش آموزان موفق, معلمان و متخصصان مشاوره و روانشناسی و متون مرتبط با موضوع بوده است. نمونه گیری به صورتبه صورت هدفمند بوده به این صورت که تا جایی که دیگر به اطلاعات جدیدی دست پیدا نمی شد, نمونه گیری نیز پایان می پذیرفت؛ بنابراین نمونه شامل 40 نفر از والدین دانش آموزانِ موفق, 15 نفر از معلمان و 15 نفر از متخصصان رشته های روان شناسی و مشاوره بوده که در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. متون مرتبط نیز شامل کتب, پایان نامه ها و مقالاتِ منتشرشده و قابل دسترس در سال های 1990 تا 2014 بود. داده های حاصل از مصاحبه با روش نظریه زمینه ای و متون به روش تحلیلِ محتوای کیفی, تحلیل شدند و مقوله های اصلی موفقیت تحصیلی استخراج شد. بدین ترتیب عوامل موفقیت تحصیلی در چهار مقوله اصلی کدگذاری شده که هرکدام دارای مقوله های فرعی دیگری می شد. مقوله های اصلی به دست آمده عبارت اند از: 1-عوامل فردی پایدار شامل مقوله های فرعی هوش, شخصیت و رغبت؛ 2-عوامل فردی ناپایدار شامل خودپنداره تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, اشتیاق تحصیلی, اهمال کاری تحصیلی, مهارت های تحصیلی, انگیزه پیشرفت, انطباق پذیری مسیر شغلی و هوش هیجانی؛ 3-عوامل خانوادگی شامل شیوه فرزندپروری, مشارکت والدین, دلبستگی و وضعیت اجتماعی اقتصادی؛ 4-عوامل مربوط به جو تحصیلی شامل ادراک از جو مدرسه و جامعه. به طورکلی موفقیت تحصیلی از عوامل متعددی چون فرد, خانواده, مدرسه و جامعه متأثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، رضوان، عابدی، محمدرضا، و نیلفروشان، پریسا. (1398). تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 10()، 1-30. SID. https://sid.ir/paper/213883/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی رضوان، عابدی محمدرضا، نیلفروشان پریسا. تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1398؛10():1-30. Available from: https://sid.ir/paper/213883/fa

    IEEE: کپی

    رضوان صالحی، محمدرضا عابدی، و پریسا نیلفروشان، “تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 10، no. ، pp. 1–30، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button