مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,430
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

789
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تحول همدلی، اختلالات درونی سازی و برونی سازی در دانش آموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 218

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی تحول همدلی, اختلالات درونی سازی و برونی سازی در دانش آموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال بود.روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان سنین 5 تا 11 سال شهر تبریز بودند که به این منظور 150 نفر از دختران و پسران سنین 11- 5 سال پیش دبستانی و دبستانی شهرستان تبریز با روش نمونه گیری تصادفی ساده و از مناطق پنجگانه آموزش و پرورش انتخاب شدند. بدین ترتیب پنج گروه سنی شامل گروه سنی 5 ساله, 6 ساله, 7 ساله, 9 ساله و 11ساله در هرگروه سنی30 نفر (15 دختر و 15 پسر) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو ابزار شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان و مقیاس همدلی دادس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون های تحلیل کواریانس و t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین دختران و پسران در متغیرهای اختلالات درونی سازی, برونی سازی و همدلی تفاوت معناداری وجود دارد. در واقع اختلالات درونی سازی و همدلی در دختران بیشتر و اختلالات برونی سازی در پسران بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین اختلالات درونی سازی و برونی سازی در دختران 5 و 6 سال تفاوتی ندارد, اما در گروه سنی 7, 9 و 11 ساله میانگین اختلالات برونی سازی بیشتر از درونی سازی است. از سویی میانگین اختلالات برونی سازی در پسران در گروه سنی 5, 6, 7 و 9 بیشتر و در گروه سنی 11 اختلالات درونی سازی بیشتر است. از طرفی گروه سنی 11 سال بالاترین همدلی و گروه سنی 5 سال پایین ترین همدلی را داشتند. بنابراین همدلی, نقش ارتباطات عاطفی را در سلامت روانی و سازگاری اجتماعی کودکان تایید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، زینب، و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1396). بررسی تحول همدلی, اختلالات درونی سازی و برونی سازی در دانش آموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 8(30 )، 195-218. SID. https://sid.ir/paper/214022/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی زینب، بهادری خسروشاهی جعفر. بررسی تحول همدلی, اختلالات درونی سازی و برونی سازی در دانش آموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1396؛8(30 ):195-218. Available from: https://sid.ir/paper/214022/fa

    IEEE: کپی

    زینب خانجانی، و جعفر بهادری خسروشاهی، “بررسی تحول همدلی, اختلالات درونی سازی و برونی سازی در دانش آموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 8، no. 30 ، pp. 195–218، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214022/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا