مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,146
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,751
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 116

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. در این مطالعه, از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه ی آماری پژوهش, نوجوانان10 تا 14 ساله ی دارای اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که در روند پژوهش از بین مراجعان ارجاع داده شده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش مناطق 2 و 5 شهر تهران, 10 دانش آموز دارای اختلال یادگیری به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه-ی عمیق قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کیفی با روش ون منن استفاده شد. نتایج حاصل ازتحلیل مصاحبه ها 3 مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی را مشخص کرد. مضمون اصلی اول «مشکلات ارتباطی» بود که مضامین فرعی (خود افشاسازی ضعیف, بی اعتمادی, بی ثباتی در رابطه ی دوستی, طرد و تمسخر توسط همسالان, کناره گیری, ضعف در ایجاد رابطه دوستی, محدودیت دایره ی دوستی و انزوا) را شامل می شد. مضمون اصلی دوم, «نیاز به صمیمیت» شامل مضامین فرعی (ترس از تنهایی, توجه طلبی, احساس حقارت, تصویر دوست ایده آل, احساس نیاز به حمایت) بود. مضمون اصلی سوم نیز «پیامدهای دوستی دلخواه» شامل مضمون های فرعی (تجربه ی داشتن حامی, تجربه ی حس رضایت, تبادل صمیمیت, و ایجاد همدلی) بود. نتایج پژوهش, بینشی در باب شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به وجود می آورد و بررسی تجارب این افراد حول محور دوستی حاکی از محدودیت ها, تفاوت ها و نیازهای مربوط به دوستی در این دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورزافشار، حسین، جواهری، عباس، و قاضی نژاد، نیکو. (1399). شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 11(41 )، 91-116. SID. https://sid.ir/paper/214030/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورزافشار حسین، جواهری عباس، قاضی نژاد نیکو. شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1399؛11(41 ):91-116. Available from: https://sid.ir/paper/214030/fa

    IEEE: کپی

    حسین کشاورزافشار، عباس جواهری، و نیکو قاضی نژاد، “شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 11، no. 41 ، pp. 91–116، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214030/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا