مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

باورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل کننده نگرانی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 93

چکیده

 فراشناخت یکی از فرآیندهای عالی شناختی است که با سایر قابلیت‏ های شناختی رابطه مثبت دارد و از طرف دیگر به عنوان یک عامل زمینه‏ ساز در بیشتر آسیب ‏های روان شناختی مدنظر قرار می ‏گیرد. هدف این مطالعه مشخص کردن مولفه‏ های فراشناختی بازدارنده و تسهیل کننده نگرانی بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نخست بر اساس روش نمونه ‏گیری خوشه ‏ای, نمونه ‏ای شامل 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. سپس از آنان خواسته شد تا پرسشنامه ‏های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت - هاتون (2004), حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و نگرانی مایر و همکاران (1990) را تکمیل نمایند. تحلیل‏ رگرسیون چند متغیری گام به گام و همبستگی ‏های تفکیکی نشان داد که ‏باورهای فراشناختی با نگرانی رابطه مثبت دارد و بین حالت فراشناختی و نگرانی رابطه منفی وجود دارد. چهار مولفه فراشناختی کنترل ناپذیری, خودبازبینی, نیاز به کنترل و کفایت شناختی در حدود 46 درصد از واریانس نگرانی را پیش ‏بینی می ‏کنند. مولفه ‏های کنترل ناپذیری, نیاز به کنترل و کفایت شناختی با نگرانی رابطه مثبت دارند و مولفه خودبازبینی با نگرانی, رابطه منفی دارد. بر اساس نتایج این پژوهش, باورها و حالت فراشناختی با نگرانی, به گونه ‏ای متفاوت رابطه دارند. بنابراین آموزش مولفه ‏های فراشناختی می ‏تواند در کاهش و کنترل نگرانی دانش آموزان موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاری فر، محمدحسین، پوراعتماد، حمیدرضا، حیدری، محمود، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1390). باورها و حالت فراشناختی, بازدارنده یا تسهیل‌ کننده نگرانی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 2(5)، 77-93. SID. https://sid.ir/paper/214047/fa

    Vancouver: کپی

    سالاری فر محمدحسین، پوراعتماد حمیدرضا، حیدری محمود، اصغرنژادفرید علی اصغر. باورها و حالت فراشناختی, بازدارنده یا تسهیل‌ کننده نگرانی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1390؛2(5):77-93. Available from: https://sid.ir/paper/214047/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین سالاری فر، حمیدرضا پوراعتماد، محمود حیدری، و علی اصغر اصغرنژادفرید، “باورها و حالت فراشناختی, بازدارنده یا تسهیل‌ کننده نگرانی،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 2، no. 5، pp. 77–93، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214047/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button