مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوشنویسی در آغاز عصر صفوی: تحولات، کارکردها، حامیان و هنروران

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 48

چکیده

 سرآغاز فرمانروایی صفویان- یعنی عصر سلطنت اسماعیل و طهماسب- دوره بالندگی هنر خوشنویسی در ایران است. این هنر در این عصر, سه دوره تقریبا برابر را پشت سرگذاشت. دوره نخست دوره گذار و انتقال از سنت های پیشین به ویژه عصر تیموری به صفویان تبریز است؛ دوره دوم که مقارن با نخستین سال های سلطنت طهماسب و اقبال او به هنر کتاب آرایی است, دوره قاعده مند شدن برخی از خطوط به ویژه نستعلیق و کاربرد آن برای نخستین بار در کتابت قرآن است؛ دوره سوم که با توبه طهماسب و کناره گیری او از هنر همزمان است, اگر چه موجب رکودی آشکار در برخی هنرها مانند نگارگری شد, اما هنر خوشنویسی از آسیب جدی در امان ماند و به سبب ارتباط با نکاشته های مذهبی بویژه قرآن کریم همچنان حیات هنری خود را ادامه داد. خوشنویسی در این دوره دو کاربرد مشخص داشت. نخست, کارکرد هنری که به صورتی گسترده در نگارش قرآن, شاهنامه, خمسه نظامی, هفت اورنگ, تک برگ های مرقعات و کتیبه کاخ ها, مساجد و دیگر بناها تبلور یافت؛ دوم: کارکرد اداری که در آن خوشنویسان هنر خود را برای نگارش فرامین, نامه های عزل و نصب, مکاتبات رسمی و مهرها به کار بستند. این پژوهش بر آن است تا پس از بیان تحولات هنر خوشنویسی, انواع خطوط و اهمیت هر یک از آنها در نیمه نخست عصر صفوی, نقش حامیان آن را همراه با معرفی برجسته ترین خوشنویسان نستعلیق و عوامل موثر در پایگاه اجتماعی و معیشتی آنان, بررسی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پات، فریبا، خضری، سیداحمدرضا، و مظاهری، مهرانگیز. (1390). خوشنویسی در آغاز عصر صفوی: تحولات, کارکردها, حامیان و هنروران. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، 44(1 (پیاپی 92))، 33-48. SID. https://sid.ir/paper/214133/fa

    Vancouver: کپی

    پات فریبا، خضری سیداحمدرضا، مظاهری مهرانگیز. خوشنویسی در آغاز عصر صفوی: تحولات, کارکردها, حامیان و هنروران. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)[Internet]. 1390؛44(1 (پیاپی 92)):33-48. Available from: https://sid.ir/paper/214133/fa

    IEEE: کپی

    فریبا پات، سیداحمدرضا خضری، و مهرانگیز مظاهری، “خوشنویسی در آغاز عصر صفوی: تحولات, کارکردها, حامیان و هنروران،” پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، vol. 44، no. 1 (پیاپی 92)، pp. 33–48، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214133/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button