مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر بحث گروهی با پسران دبیرستانی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنها

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 72

چکیده

 پرفشاری خون یکی از مهم ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر زودرس در جهان است. با این وجود, کنترل آن حتی در افرادی که تحت درمان پزشکی و دارویی هستند در سطح مطلوبی نیست. هدف از این مطالعه, بررسی تاثیر آموزش پسران دبیرستانی به شیوه بحث گروهی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنهاست. مطالعه حاضر نیمه تجربی بوده, با حضور 61 پسر دبیرستانی و والدین مبتلا به پرفشاری خون آنها, در دو گروه آزمون و شاهد انجام شد. دامنه سنی پسران دبیرستانی 15.2±0.40 و والدین 50.9±6.68 سال بود. پرفشاری خون والدین از نوع اولیه بوده, دو گروه از نظر سن و جنس با هم تطابق داشتند. برای پسران دبیرستانی گروه آزمون, هشت جلسه بحث گروهی به مدت یک ماه پیرامون پرفشاری خون و عوامل موثر بر آن طراحی و اجرا شد.فشارخون والدین به طور هفتگی به ترتیب از یک ماه قبل و حین جلسات بحث گروهی, همچنین ماه های اول و دوم بعد از اتمام جلسات بحث گروهی, اندازه گیری و ثبت گردید. میانگین میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در ماه دوم بعد از مداخله نسبت به ماه قبل از مداخله بر حسب میلی متر جیوه به ترتیب 163±98 و 103±72 در گروه آزمون و 84±40 و 63±24 در گروه شاهد کاهش نشان داد. آزمون آماری تی مستقل تفاوت بین دو گروه را پس از مداخله معنی دار نشان داد (0.001>P). در پایان مداخله, 42.5% از والدین در گروه آزمون در مقابل 16.7% والدین در گروه شاهد, فشار خون کنترل شده داشتند (P=0.026). با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که بحث گروهی با پسران دبیرستانی در کنترل بهتر پرفشاری خون والدین آنها موثر است. بر این اساس پیشنهاد می شود که آموزش به شیوه بحث گروهی به عنوان یک استراتژی موثر آموزشی در زمینه مشارکت نوجوانان در ارتقاء سطح سلامت خود و خانواده هایشان به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزتی، ابراهیم، انوشه، منیره، و محمدی، عیسی. (1390). بررسی تاثیر بحث گروهی با پسران دبیرستانی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنها. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، 1(1)، 64-72. SID. https://sid.ir/paper/214453/fa

    Vancouver: کپی

    عزتی ابراهیم، انوشه منیره، محمدی عیسی. بررسی تاثیر بحث گروهی با پسران دبیرستانی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنها. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)[Internet]. 1390؛1(1):64-72. Available from: https://sid.ir/paper/214453/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم عزتی، منیره انوشه، و عیسی محمدی، “بررسی تاثیر بحث گروهی با پسران دبیرستانی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنها،” پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، vol. 1، no. 1، pp. 64–72، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button