مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,712
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان در نوجوانان دختر دبیرستانی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 73

چکیده

 مقدمه و هدف: رضایت از زندگی یک مفهوم ذهنی و منحصر به فرد برای هر انسان است که جزء اساسی بهزیستی ذهنی را تشکیل می دهد و عموما به ارزیابیهای کلی و شناختی یک شخص از زندگی خود اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر, بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان (MSLSS) با به کار گیری تحلیل عاملی تاییدی بود. بدین منظور, نمونه ای با حجم 307 نفر دانش آموز دختر دبیرستانی به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزان شهر تهران انتخاب شدند. برای محاسبه روایی همگرا, هم زمان پرسشنامه نگرانی از تصویر بدن و رضایت عمومی از زندگی نیز اجرا شد. جهت بررسی ساختار عاملی تاییدی مرتبه اول MSLSS از روش برآورد کم ترین مقدار مجذورات وزن دار (WLS) و برای ارزیابی کفایت برازش مدل با داده ها از شاخص های RMR, RMSEA, CFI, AGFI, GFI, 2c, /df2c و 2 Dc استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ MSLSS بالاتر از 0.70 و در حد رضایت بخشی بود. ساختار عاملی MSLS با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که MSLSS با پرسشنامه رضایت از زندگی رابطه مثبت معنادار و با پرسشنامه نگرانی از تصویر بدن رابطه منفی معنی داری دارد که این رابطه بیانگر روایی همگرا MSLSS است. در نتیجه می توان گفت ساختار عاملی مرتبه اول پنج عاملی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان برازش بهتری با داده های مشاهده شده نشان داد. ساختار عاملی تاییدی, اعتبار و روایی MSLSS برای کاربردهای پژوهشی و تشخیص های بالینی در حد قابل قبول بود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، مجتبی، پورآوری، مینو، صالحی، سمیه، غمخوارفرد، زهرا، و پورآوری، مرجان. (1394). بررسی اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان در نوجوانان دختر دبیرستانی شهر تهران. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، 5(1)، 65-73. SID. https://sid.ir/paper/214471/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی مجتبی، پورآوری مینو، صالحی سمیه، غمخوارفرد زهرا، پورآوری مرجان. بررسی اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان در نوجوانان دختر دبیرستانی شهر تهران. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)[Internet]. 1394؛5(1):65-73. Available from: https://sid.ir/paper/214471/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی حبیبی، مینو پورآوری، سمیه صالحی، زهرا غمخوارفرد، و مرجان پورآوری، “بررسی اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان در نوجوانان دختر دبیرستانی شهر تهران،” پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، vol. 5، no. 1، pp. 65–73، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214471/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button