مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,010
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر نیمرخ حالات خلقی دانش آموزان دختر ورزشکار

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 27

چکیده

 مقدمه: ورزش برای اغلب ورزشکاران تجربه ای هیجانی تلقی می شود وهیجانات منفی می توانند از نظر جسمانی و روانی عملکرد را مختل کنند, برهمین اساس توانایی ورزشکار برای حفظ کنترل بر هیجانات قبل, حین وپس از رقابت برای عملکردی موفق ضروری است. پژوهش حاضرباهدف بررسی اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی برحالات خلقی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار اجرا شد.روش پژوهش: برای این مطالعه طرح نیمه آزمایشی باپیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل انتخاب شد. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 120 دانش آموزدختر (60 ورزشکار, 60 غیرورزشکار) از شهر تهران انتخاب و, سپس در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل جایگزین شدند. پرسشنامه هوش هیجانی و مقیاس خلقی برونل برای هرکدام از گروه ها درپیش آزمون و پس آزمون اجراشد. آموزش مولفه های هوش هیجانی به مدت یازده جلسه و هفته ای دوبار برای گروه های آزمایش اعمال و گروه های کنترل مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش مولفه های هوش هیجانی اثر معناداری برنمیرخ حالات خلقی دختران دانش آموز ورزشکار و غیر ورزشکار دارد, ونتایج تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که در مقایسه با گروه کنترل, گروه آزمایش افزایش معناداری از نظر آماری درخلق مثبت (سرزندگی) و کاهش در حالات خلقی منفی (خشم, تنش, خستگی وافسردگی) داشته است. درسردرگمی بعنوان یک خلق منفی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش ودر پیوند با تحقیقات گذشته, برخلاف هوش شناختی, هوش هیجانی از طریق آموزش قابل ارتقا است, بنابراین متخصصان حوزه سلامت روان خصوصا روانشناسان ورزشی و مشاوران مدارس می توانند از پیامدهای مثبت آموزش هوش هیجانی برای مراجعین خود بهره مند شوند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درویشی، شتاو، مرآتی، علیرضا، و امیرپور، برزو. (1394). اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر نیمرخ حالات خلقی دانش آموزان دختر ورزشکار. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، 5(1)، 21-27. SID. https://sid.ir/paper/214473/fa

    Vancouver: کپی

    درویشی شتاو، مرآتی علیرضا، امیرپور برزو. اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر نیمرخ حالات خلقی دانش آموزان دختر ورزشکار. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)[Internet]. 1394؛5(1):21-27. Available from: https://sid.ir/paper/214473/fa

    IEEE: کپی

    شتاو درویشی، علیرضا مرآتی، و برزو امیرپور، “اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر نیمرخ حالات خلقی دانش آموزان دختر ورزشکار،” پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، vol. 5، no. 1، pp. 21–27، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214473/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button