مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 122

چکیده

کنکور سراسری بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان سرنوشت سازترین آزمون در ایران است و ویژگی های جمعیت شناختی داوطلبان از قبیل جنسیت, منطقه (پایگاه اجتماعی- اقتصادی) و استان (زبان) می توانند بر عملکرد داوطلبان ورود به دانشگاه در پاسخ به سوال های آزمون موثر باشند. اگر پاسخ به سوال های آزمون با کنترل توانایی آزمودنی ها تابعی از ویژگی های جمعیت شناختی باشند, سوال های آزمون نسبت به آنها کنش افتراقی (DIF) دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی کنش افتراقی سوال های آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان است. نمونه تحقیق شامل همه آزمودنی های یک دفترچه آزمون و برخی دروس امتحانی تخصصی گروه های آزمایشی کنکور سراسری از سال 87 تا 90 بود. به منظور تحلیل DIF از رویکرد تحلیل رگرسیون لوجستیک دو وجهی استفاده شد. پس از اطمینان از تک بعدی بودن آزمون های مورد مطالعه از طریق رویکرد NOHARM, یافته های تحلیل DIF حاکی از این بود که به ترتیب بیشترین تعداد کنش افتراقی آشکار شده در سوال های آزمون, مربوط به متغیرهای جنسیت, سهمیه مناطق (پایگاه اجتماعی- اقتصادی) و استان (زبان) هستند, اما مقادیر اندازه های اثر بسیار کوچک و ناچیز بودند. با این وجود, بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که کمیته های موضوعی تشکیل شده و بر اساس قضاوت نهایی آن ها, سوال های سودار آزمون مشخص شوند و در طراحی سوال در آزمون های آینده مد نظر قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرامی پور، مسعود، رضایی، احمد، رمضان صدر، اعظم، و نوروزی، لیلا. (1395). کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری. اندازه گیری تربیتی، 7(26 )، 101-122. SID. https://sid.ir/paper/214527/fa

    Vancouver: کپی

    گرامی پور مسعود، رضایی احمد، رمضان صدر اعظم، نوروزی لیلا. کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛7(26 ):101-122. Available from: https://sid.ir/paper/214527/fa

    IEEE: کپی

    مسعود گرامی پور، احمد رضایی، اعظم رمضان صدر، و لیلا نوروزی، “کنش افتراقی سوال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری،” اندازه گیری تربیتی، vol. 7، no. 26 ، pp. 101–122، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214527/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button