Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,313
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی مقیاس سازگاری هیجانی در دانشجویان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 97

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روان سنجی مقیاس سازگاری هیجانی (EAM, رابیو, آگادا, هانتنگاس و هرناندز, 2007) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر 324 دانشجوی کارشناسی (130 پسر و 194 دختر) به EAM, مقیاس واکنش پذیری نسبت به استرس ادراک شده (PSRS, شولتز, ییم, زوکالا, جانسن و شولتز, 2011) و نسخه تجدید نظر شده دوم نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت (HPLP-II, والکر, اسچریست و چندر, 1995) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی سازه EAM از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی EAM از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین, به منظور مطالعه روایی سازه EAM, ضریب همبستگی بین ابعاد سازگاری هیجانی با زیرمقیاس های واکنش پذیری نسبت به استرس ادراک شده و نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت گزارش شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی EAM نشان داد که در نمونه دانشجویان ایرانی ساختار دوبعدی EAM شامل عامل فقدان نظم بخشی انگیختگی های هیجانی و فیزیولوژیک و عامل نامیدی و تفکر آرزومندانه, با داده ها برازش مطلوبی داشت. همچنین, نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد سازگاری هیجانی با زیرمقیاس های واکنش پذیری نسبت به استرس ادراک شده و نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت, به طور تجربی از روایی سازه EAM حمایت کرد. در نهایت, مقادیر ضرایب همسانی درونی عامل کلی و زیرمقیاس های EAM بین 0.84 تا 0.91 به دست آمد. نتیجه گیری: در مجموع, نتایج مطالعه حاضر نشان داد که EAM برای سنجش مفهوم سازگاری هیجانی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، سنایی پور، محمدحسین، رویایی، زهرا، و قره تپه ای، زهرا. (1395). ویژگی های روان سنجی مقیاس سازگاری هیجانی در دانشجویان ایرانی. اندازه گیری تربیتی، 6(23 )، 77-97. SID. https://sid.ir/paper/214553/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، سنایی پور محمدحسین، رویایی زهرا، قره تپه ای زهرا. ویژگی های روان سنجی مقیاس سازگاری هیجانی در دانشجویان ایرانی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(23 ):77-97. Available from: https://sid.ir/paper/214553/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، محمدحسین سنایی پور، زهرا رویایی، و زهرا قره تپه ای، “ویژگی های روان سنجی مقیاس سازگاری هیجانی در دانشجویان ایرانی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 23 ، pp. 77–97، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214553/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا