Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,303
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایایی، روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسش نامه استرس نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 116

چکیده

 زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع, غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی, اجتماعی, هیجانی و روان شناختی است که چالش هایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینه ساز استرس هستند. هدف از پژوهش حاضر, بررسی و ارزیابی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه استرس نوجوان بر روی دانش آموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان مقاطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 94 بودند؛ که 280 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه مذکور ابتدا پرسش نامه استرس نوجوان با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخص های روان سنجی آن, این پر سش نامه همراه با مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) اجرا گردید. داده های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخص های پایایی, روایی, تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید. تحلیل داده های گردآوری شده نشان داد که این پرسش نامه از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 0.75 تا 0.85 در ده خرده مقیاس است, همچنین روایی همزمان آن با مقیاس افسردگی, اضطراب, استرس و پرسش نامه اضطرب حالت به ترتیب 0.34, 0.35, 0.82 و 0.15 به دست آمد که در سطح P<0.01 معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی پرسش نامه حمایت کرد. پرسش نامه استرس نوجوان دارای ویژگی های روان سنجی مطلوبی در دانش آموزان نوجوان است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری، سهراب، قاسمی نواب، امیر، و یعقوبی، ابوالقاسم. (1395). پایایی, روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسش نامه استرس نوجوانان. اندازه گیری تربیتی، 7(25 )، 89-116. SID. https://sid.ir/paper/214578/fa

    Vancouver: کپی

    امیری سهراب، قاسمی نواب امیر، یعقوبی ابوالقاسم. پایایی, روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسش نامه استرس نوجوانان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛7(25 ):89-116. Available from: https://sid.ir/paper/214578/fa

    IEEE: کپی

    سهراب امیری، امیر قاسمی نواب، و ابوالقاسم یعقوبی، “پایایی, روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسش نامه استرس نوجوانان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 7، no. 25 ، pp. 89–116، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214578/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا