Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,034
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

797
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکرد افتراقی سوال های پایه هشتم آزمون ریاضی تیمز 2011 در بین دانش آموزان دختر و پسر با استفاده از رویکرد نظریه سوال – پاسخ (IRT)

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 40

چکیده

 عمده ترین نگرانی که در ناعادلانه بودن آزمون ها مطرح می شود امکان وجود سوگیری یا کارکرد -افتراقی است, زیرا سوگیری باعث می شود که روایی آزمون مورد شک و تردید قرار گیرد. در این پژوهش کارکرد افتراقی سوالهای ریاض پایه هشتم تیمز 2011 در بین دو گروه دانش آموزان دختر (گروه هدف) و پسر (گروه مرجع) ایرانی بر اساس رویکرد IRT مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور ابتدا مفروضه تک بعدی بودن سوال های هر کدام از بلوکها با استفاده از نرم افزار NOHARM بررسی گردید. در گام تحلیلها نشان داد که از بین 3 مدل یک, دو و سه پارامتری, مدل دو پارامتری از بهترین برازش با سوالهای هر بلوک برخوردار است و لذا این مدل به عنوان مدل پایه انتخاب گردید. سپس با استفاده از نرم افزار IRTLRDIF (تیسن, 2001) سوالهای دارای DIF شناسایی گردیدند. یافته ها نشان می دهد که از 219 سوال آزمون ریاضی پایه هشتم تیمز 2011, 144 سوال لنگر (فاقد DIF) و 75 سوال دارای DIF است. از بین این 75 سوال, 56 سوال دارای DIF یکنواخت و 19 سوال دارای DIF غیر یکنواخت است. در واقع یافته ها نشان می دهد که 56 سوال به ضرر دانش آموزان دختر عمل می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مینایی، اصغر، و غفاری، زهرا. (1394). کارکرد افتراقی سوال های پایه هشتم آزمون ریاضی تیمز 2011 در بین دانش آموزان دختر و پسر با استفاده از رویکرد نظریه سوال – پاسخ (IRT). اندازه گیری تربیتی، 6(21 )، 21-40. SID. https://sid.ir/paper/214609/fa

    Vancouver: کپی

    مینایی اصغر، غفاری زهرا. کارکرد افتراقی سوال های پایه هشتم آزمون ریاضی تیمز 2011 در بین دانش آموزان دختر و پسر با استفاده از رویکرد نظریه سوال – پاسخ (IRT). اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1394؛6(21 ):21-40. Available from: https://sid.ir/paper/214609/fa

    IEEE: کپی

    اصغر مینایی، و زهرا غفاری، “کارکرد افتراقی سوال های پایه هشتم آزمون ریاضی تیمز 2011 در بین دانش آموزان دختر و پسر با استفاده از رویکرد نظریه سوال – پاسخ (IRT)،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 21 ، pp. 21–40، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214609/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا