مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

424
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مدیریت تعارض در دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 65

چکیده

 دبیرستان مکانی است که در آن نوجوانانی با روابطی پیچیده در حال تعامل با هم سالانشان هستند؛ این وضعیت وجود تعارض را اجتناب ناپذیر می کند. در مطالعه حاضر, تعارض دانش آموزان به عنوان حالتی از رفتارها یا اهداف ناسازگار و تنش زا بین دانش آموزان با ارزش ها, سبک های ارتباطی و دیدگاه های مختلف تعریف می شود. در چنین شرایطی مهارت های اجتماعی, ازجمله مهارت های مربوط به مدیریت تعارض, برای بهبود سازگاری اجتماعی و رفتاری دانش آموزان ضروری خواهد بود. موضوع ضروری برای رسیدن به این هدف, اندازه گیری مهارت حل تعارض است. هدف پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت تعارض انجام گرفت. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش, کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهرستان دزفول تشکیل بودند. تعداد 300 نفر به روش تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل کردند. پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای آن 0/81 است. همچنین برای بررسی روایی پرسشنامه نیز از روش تحلیل عامل تاییدی استفاده شد و نتایج نشان داد که با حذف سوال 12 و 18, برازش داده ها حفظ شده و ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد. نتیجه گیری: با توجه به داده های به دست آمده پرسشنامه مدیریت تعارض ابزار مناسبی برای اندازه گیری راهبردهای حل تعارض در دبیرستان است و از این پرسشنامه می توان برای پژوهش های مربوط به راهبردهای حل تعارض استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باغبان زاده، فروزان، امیدیان، مرتضی، و مکتبی، غلامحسین. (1397). ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مدیریت تعارض در دبیرستان. اندازه گیری تربیتی، 9(34 )، 47-65. SID. https://sid.ir/paper/214617/fa

    Vancouver: کپی

    باغبان زاده فروزان، امیدیان مرتضی، مکتبی غلامحسین. ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مدیریت تعارض در دبیرستان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1397؛9(34 ):47-65. Available from: https://sid.ir/paper/214617/fa

    IEEE: کپی

    فروزان باغبان زاده، مرتضی امیدیان، و غلامحسین مکتبی، “ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مدیریت تعارض در دبیرستان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 9، no. 34 ، pp. 47–65، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214617/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button