Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

763
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 228

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ساخت, پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران انجام شده است. برای انجام این پژوهش, از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی–مدل توسعه ابزار استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه ای و مصاحبه با 36 نفر از خبرگان آموزش عالی, پرسشنامه ای با 25 مولفه و 157 خرده مولفه طراحی شد. سپس, در بخش کمی, پرسشنامه طراحی شده در یک مطالعه مقدماتی روی 84 نفر از خبرگان آموزش عالی ایران اجرا شد. بر اساس, بازخوردهای دریافتی به اصلاح پرسشنامه اقدام شد. سپس, نسخه نهایی و اصلاح شده آن در اختیار 293 نفر از خبرگان آموزش عالی کشور قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید شده و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ (0.982) محاسبه گردید. در بخش کیفی پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند غیر احتمالی و در بخش کمی از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده شد. برای آزمون ابزار اندازه گیری مزبور, از تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول, ابزار اندازه گیری مزبور به 22 مولفه و 150 خرده مولفه اصلاح و تعدیل یافت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نیز نشان داد که مولفه های 22 گانه احصاء شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی ابزار اندازه گیری اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران است. همچنین, شاخص های برازش, (CMIN/DF) برابر با 1.924, (RMSEA) برابر با 0.39, (GFI) برابر با 0.976, (AGFI) برابر با 0.939, (CFI) برابر با 0.928, (NNFI) برابر با 0.953, (TLI) برابر با 1.000, (IFI) برابر با 0.928 و (RFI) برابر با 0.925 نشان می-دهد, ابزار اندزه گیری طراحی شده برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس پور، عباس، مجتبی زاده، محمد، و اکرادی، احسان. (1395). ساخت, پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران. اندازه گیری تربیتی، 6(24 )، 201-228. SID. https://sid.ir/paper/214645/fa

    Vancouver: کپی

    عباس پور عباس، مجتبی زاده محمد، اکرادی احسان. ساخت, پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(24 ):201-228. Available from: https://sid.ir/paper/214645/fa

    IEEE: کپی

    عباس عباس پور، محمد مجتبی زاده، و احسان اکرادی، “ساخت, پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 24 ، pp. 201–228، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214645/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا