مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,413
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 204

چکیده

 ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی, به عنوان یکی از سازه های مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل, وجود دارد و هیچ کدام مولفه درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمی دهند. هدف پژوهش حاضر, ارائه شاخص های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران می باشد. پرسشنامه روی 224 دانش آموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع متوسطه شهر بیرجند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخص های روان سنجی با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی محاسبه شد. یافته ها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (0.92) برخودار است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ساختار پرسشنامه, برازش قابل قبولی با داده ها داشته و کلیه شاخص های نیکویی برازش برای الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه  تایید شد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی, عامل های درگیری عاملی, رفتاری, عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان می دهند که پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو با معرفی درگیری عاملی می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازه درگیری تحصیلی در ایران استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضانی، ملیحه، و خامسان، احمد. (1396). شاخص های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. اندازه گیری تربیتی، 8(29 )، 185-204. SID. https://sid.ir/paper/214657/fa

    Vancouver: کپی

    رمضانی ملیحه، خامسان احمد. شاخص های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛8(29 ):185-204. Available from: https://sid.ir/paper/214657/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه رمضانی، و احمد خامسان، “شاخص های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 8، no. 29 ، pp. 185–204، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214657/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button