Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,720
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,020
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب پرستاران از خطاهای دارویی

صفحات

 صفحه شروع 310 | صفحه پایان 319

چکیده

 مقدمه:ایمنی بیماران نگرانی عمده مراکز مراقبت سلامتی می باشد و امروزه بیمارستان ها جهت کسب تاییدیه و اعتبار باید ایمنی بیماران را تضمین نمایند.از میان موارد مربوط به ایمنی بیماران, میزان خطای دارویی به عنوان شاخص عمده کیفیت مراقبت سلامتی محسوب می شود.با توجه به این که زوایای مختلف این پدیده به طور واضح شناخته شده نیست و پرستاران منبع اصلی دانش در این زمینه هستند, برآن شدیم به مطالعه ی تجارب پرستارانی که با خطای دارویی مواجه شده اند,بپردازدیم تا جنبه های مربوط به این پدیده آشکار شود, چرا که با شناسایی صحیح این پدیده می توان آن را مدیریت کرد.روش ها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شده است.مشارکت کنندگان در پژوهش, پرستاران دارای تجربه خطای دارویی شاغل در مراکز درمانی شهر اصفهان بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف آغاز و تا اشباع داده ها ادامه یافت. در نهایت, تعداد شرکت کنندگان در پژوهش به 10 نفر رسید.جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق بدون ساختار و تجزیه و تحلیل داده ها به روش Colaizzi انجام گردید.یافته ها: شش مضمون اصلی که بیان گر تجارب پرستاران از خطای دارویی می باشد,استخراج شد که عبارت از «بستر مهیا کننده خطا, گستره خطا, اغماض, پیامد خطا, کتمان خطا و گزارش دهی خطا» بود.نتیجه گیری: پرستاران زمانی اشتباه خود را گزارش می کنند که احساس امنیت کرده و گزارش اشتباه آنان نتایج زیان آوری برای آن ها به دنبال نداشته باشد. جا دارد مدیران مراکز, خط مشی گزارش دهی خطا را مورد بازنگری قرار دهند و فرهنگ سیستم گزارش دهی غیر تنبیهی را سازمان دهی نمایند تا پرستاران نسبت به گزارش دهی خطا تشویق شوند ومدیران بر اساس رویکرد مبتنی بر سیستم با خطا برخورد نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرضی، صدیقه، عابدی، حیدرعلی، قدوسی، آرش، و یزدان نیک، احمدرضا. (1392). تجارب پرستاران از خطاهای دارویی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 2(4)، 310-319. SID. https://sid.ir/paper/215458/fa

    Vancouver: کپی

    فرضی صدیقه، عابدی حیدرعلی، قدوسی آرش، یزدان نیک احمدرضا. تجارب پرستاران از خطاهای دارویی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1392؛2(4):310-319. Available from: https://sid.ir/paper/215458/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه فرضی، حیدرعلی عابدی، آرش قدوسی، و احمدرضا یزدان نیک، “تجارب پرستاران از خطاهای دارویی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 2، no. 4، pp. 310–319، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215458/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا