مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,547
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع آموزش سلامت در نظام سلامت ایران: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 300 | صفحه پایان 317

چکیده

 مقدمه: علی رغم اهمیت آموزش سلامت, مطالعات نشان دهنده نارسایی آموزش سلامت, در نظام سلامت کشور ایران است, لذا مطالعه حاضر باهدف تبیین موانع آموزش سلامت در نظام سلامت ایران انجام شد. روش: این مطالعه کیفی در سال 1397 انجام شد. 20 کارشناس سلامت و پزشک در سطوح مختلف نظام سلامت و 26 بهورز به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها از طرق مصاحبه نیمه ساختاریافته و بحث گروهی جمع آوری گردید و به طور هم زمان به روش تحلیل کیفی قراردادی با استفاده از رویکرد Lundman و Graneheim تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: از تجزیه وتحلیل داده ها 5 درون مایه موانع فردی (مهم ترین طبقات شامل توانمندی ناکافی در آموزش سلامت, پایین بودن عوامل انگیزشی در سطح فردی و باورهای نادرست آموزش دهنده), بین فردی (مهم ترین طبقات شامل ضعف سایر مراقبان سلامت در آموزش بهورزان, ارتباط نادرست, تعهد کاری ضعیف و مشکلات مربوط به مراجعین), سازمانی (مهم ترین طبقات شامل ضعف در توانمندسازی نیروی انسانی, حجم بالای کاری بهورزان, مشکلات مربوط به منابع آموزشی و ارزشیابی و پایش نامناسب), جامعه (مهم ترین طبقات شامل باور نداشتن بهورزان توسط مردم, مشکلات اقتصادی مردم, مشکلات مربوط به اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی) و موانع زمینه ای (مهم ترین طبقات شامل موانع مربوط به دانشگاه ها, موانع مربوط به صداوسیما, شکاف بین آموزش عملی و تئوری) استخراج شد. نتیجه گیری: با توجه چند بعدی بودن موانع, تدوین و اجرای سندی جامع با مشارکت مسئولان, متخصصان و ارائه دهندگان خدمت به منظور رفع موانع, پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، رویا، مرتاض هجری، سارا، شکیبازاده، الهام، رحیمی فروشانی، عباس، و حشمتی، هاشم. (1398). موانع آموزش سلامت در نظام سلامت ایران: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8(3 )، 300-317. SID. https://sid.ir/paper/215466/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی رویا، مرتاض هجری سارا، شکیبازاده الهام، رحیمی فروشانی عباس، حشمتی هاشم. موانع آموزش سلامت در نظام سلامت ایران: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1398؛8(3 ):300-317. Available from: https://sid.ir/paper/215466/fa

    IEEE: کپی

    رویا صادقی، سارا مرتاض هجری، الهام شکیبازاده، عباس رحیمی فروشانی، و هاشم حشمتی، “موانع آموزش سلامت در نظام سلامت ایران: یک مطالعه کیفی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 8، no. 3 ، pp. 300–317، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215466/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button