مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,090
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,017
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بدبینی سازمانی پرستاران: مطالعه پدیدارشناسی

صفحات

 صفحه شروع 88 | صفحه پایان 102

چکیده

 مقدمه: بدبینی سازمانی به عنوان مفهوم جدید روابط کارکنان-مدیران و به عنوان یکی از مهم ترین نگرش های کارکنان, به تازگی مورد توجه بسیاری از محققان و مدیران قرار گرفته است. اگر پرستاران به بیمارستان محل خدمت بدبین شوند, موجب مضرات بسیاری برای بیمارستان گردیده و عملکرد مطلوب آن را با مشکل مواجه می سازد. با توجه به نقش کلیدی پرستاران به عنوان منابع ارزشمند انسانی در ارایه خدمات به مردم و افزایش بدبینی سازمانی در بین آن ها, پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب پرستاران از بدبینی سازمانی انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی بود که در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. شرکت کنندگان از میان پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی استان خراسان شمالی انتخاب شدند. نمونه گیری مبتنی بر هدف بود که با 19 شرکت کننده انجام گرفت. روش جمع آوری داده ها, مصاحبه های نیمه ساختار یافته عمیق و روش تجزیه و تحلیل Colaizzi بود. یافته ها: یافته های مطالعه سه درون مایه اصلی شامل عوامل شناختی (عدم تکریم پرستار, بی عدالتی, ریاکاری, جو انتقاد ناپذیر, پارتی بازی, نقض قرارداد روان شناختی, عدم شایستگی مسؤولان بیمارستان), عوامل احساسی (سیاست زدگی بیمارستان, نداشتن وجه اجتماعی, احساس بیگاری کشیدن از پرستاران) و عوامل رفتاری (عدم پیشنهاد حرفه پرستاری به دیگران, تمایل به بازنشستگی پیش از موعد, عدم تمایل به پیشرفت دیگران, انتقاد و عدم همراهی با تصمیمات مدیریت, مجاز دانستن استفاده شخصی از امکانات بیمارستان) را نشان داد. نتیجه گیری: جلوگیری از پارتی بازی, وجود عدالت سازمانی, تکریم پرستار, کاهش سیاسی کاری بیمارستان بر کاهش بدبینی سازمانی پرستاران تأثیرگذار است. از این رو, تأکید بر جنبه های عدالت رویه ای, تعاملی و مراوده ای می تواند زمینه کاهش بدبینی سازمانی پرستاران را فراهم سازد. از سوی دیگر, تکریم و احترام قایل شدن برای پرستاران تأثیر مهمی در کاهش بدبینی سازمانی آنان خواهد داشت. از این رو, می توان با تشویق پرستاران در مراسم های مختلف, زمینه کاهش بدبینی سازمانی آنان را فراهم کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میرزایی، وحید، رحیم نیا، فریبرز، مرتضوی، سعید، و شیرازی، علی. (1397). بدبینی سازمانی پرستاران: مطالعه پدیدارشناسی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 7(1 )، 88-102. SID. https://sid.ir/paper/215511/fa

Vancouver: کپی

میرزایی وحید، رحیم نیا فریبرز، مرتضوی سعید، شیرازی علی. بدبینی سازمانی پرستاران: مطالعه پدیدارشناسی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1397؛7(1 ):88-102. Available from: https://sid.ir/paper/215511/fa

IEEE: کپی

وحید میرزایی، فریبرز رحیم نیا، سعید مرتضوی، و علی شیرازی، “بدبینی سازمانی پرستاران: مطالعه پدیدارشناسی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 7، no. 1 ، pp. 88–102، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215511/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button