مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

879
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 187

چکیده

 مقدمه: آگاهی از مشکلات فراگیران با نیازهای ویژه, خانواده ها و مسوولان آموزش استثنایی را در نحوه درست رفتار و آموزش یاری می رساند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی انجام شد.روش: این مطالعه به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفت. نمونه های مطالعه را 16 دانش آموز پسر 15 تا 18 ساله مبتلا به کم توانی ذهنی خفیف مدارس استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل داد که در جریان یک مصاحبه ساختار نیافته و طی زمان 20 تا 70 دقیقه, مشکلاتشان را بیان نمودند. داده ها با روش Smith و همکاران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: درون مایه های به دست آمده از مطالعه شامل «آسیب های خانوادگی (خانواده گسیخته و بیماری در خانواده), ناراحتی های جسمانی (بیماری و بدشکلی بدنی و نارسایی عضوی), بدرفتاری با نوجوان, آسیب های روان شناختی (اضطراب, احساس گناه و خودکنترلی ضعیف), نگرانی از آینده (نگرانی از امنیت خود در آینده و نگرانی از آینده تحصیلی و حرفه ای), تحصیل در مدرسه استثنایی, ضعف در فراگیری و معلولیت دیگران» بود. نتیجه گیری: کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی با مشکلات پیچیده ای مواجه هستند. توجه به این مشکلات می تواند خانواده ها و مسوولان نظام آموزشی کشور را در کاستن از آلام این گروه از فراگیران یاری رساند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ادیب، یوسف، فتحی آذر، اسکندر، و شفیعی سورک، سینا. (1395). تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 5(2)، 175-187. SID. https://sid.ir/paper/215591/fa

    Vancouver: کپی

    ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، شفیعی سورک سینا. تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1395؛5(2):175-187. Available from: https://sid.ir/paper/215591/fa

    IEEE: کپی

    یوسف ادیب، اسکندر فتحی آذر، و سینا شفیعی سورک، “تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 5، no. 2، pp. 175–187، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215591/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button