Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,599
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,527
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان معلمان مدارس استثنایی: نقش میانجی مشارکت شغلی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: فرسودگی شغلی وبه تبع آن مشکلات در سلامت روان, دربین معلمان مدارس استثنایی دیده می شود. بنابراین, لازم است متغیرهای اثر گذاردر این زمینه مورد شناسایی قرار گیرند. هدف مطالعه حاضر تعیین همبستگی فرسودگی شغلی و سلامت روان معلمان مدارس استثنایی با میانجی گری مشارکت شغلی بود.روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمین مدارس استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 94-95 به تعداد 116 نفربودندکه به صورت تمام شماری در نمونه آماری قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات ابزارهای« سیاهه فرسودگی مسلش» (Maslash Burnout Inventory) «پرسشنامه مشارکت شغلی» (Job involvement Questionnaire) و«پرسشنامه سلامت عمومی» (General Health Questionnaire) بود. تحلیل داده ها در نرم افزار Lisrel 5.8 انجام شد و الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری مورد ارزیابی گرفت.یافته ها: فرسودگی شغلی از طریق مشارکت شغلی با سلامت روان (0.26) همبستگی دارد. خستگی عاطفی از طریق مشارکت شغلی با سلامت جسمانی (0.21-), با اضطراب وبی خوابی (0.17), کارکردهای اجتماعی (0.1) وافسردگی (0.19) همبستگی دارد. مسخ شخصیت از طریق مشارکت شغلی با سلامت جسمانی (-0.14), اضطراب وبی خوابی (0.11), کارکردهای اجتماعی (0.60) و افسردگی (0.17) همبستگی دارد. فقدان موفقیت فردی از طریق مشارکت شغلی با سلامت جسمانی (-0.19), اضطراب وبی خوابی (0.15), کارکردهای اجتماعی (0.09) و افسردگی (0.24) همبستگی دارد (P<0.01).نتیجه گیری: مشارکت شغلی نقش میانجی بین فرسودگی شغلی و سلامت روان معلمان مدارس استثنایی دارد. لذا پیشنهاد می شود از طریق افزایش مشارکت شغلی در معلمان مدارس استثنایی, فرسودگی شغلی را کاهش و سلامت روان آن ها را افزایش داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مطلبی، کبری، و کیانی، قمر. (1396). رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان معلمان مدارس استثنایی: نقش میانجی مشارکت شغلی. مدیریت ارتقای سلامت، 7(1)، 52-60. SID. https://sid.ir/paper/215651/fa

Vancouver: کپی

مطلبی کبری، کیانی قمر. رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان معلمان مدارس استثنایی: نقش میانجی مشارکت شغلی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1396؛7(1):52-60. Available from: https://sid.ir/paper/215651/fa

IEEE: کپی

کبری مطلبی، و قمر کیانی، “رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان معلمان مدارس استثنایی: نقش میانجی مشارکت شغلی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 7، no. 1، pp. 52–60، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215651/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا