مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

533
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به آب مروارید با روش تحلیل اهمیت-عملکرد

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: در تدوین برنامه های ارتقای کیفیت, شناخت ادراکات و انتظارات دریافت کنندگان خدمت از کیفیت خدمات ارائه شده گام نخست می باشد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به آب مروارید با روش تحلیل اهمیت عملکرد است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری دو گروه انتخاب می باشند. گروه اول شامل 10 چشم پزشک و 10 پژوهشگر در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی و گروه دوم 396 بیمار, که از طریق فرمول کوکران به دست آمدند. مؤلفه های کیفیت خدمات, از مقالات مختلف و طی جلسات با 20 متخصص فوق جهت طراحی پرسشنامه به دست آمد و "پرسشنامه کیفیت خدمات" (Questionnaire in Quality of Service) با 32 سؤال در طیف 5 گزینهای لیکرت طراحی گردید. براساس این پرسشنامه, "پرسشنامه کیفیت خدمات براساس دیدگاه بیماران (Questionnaire in Quality of Service According to Patient's Viewpoint) "تنظیم شد. پایایی این پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. جمع آوری داده ها از بیماران انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس نسخه 16 و نرم افزار Excel استفاده شد. یافته ها: میانگین هندسی پاسخ های بیماران مبتلا به آب مروارید در مؤلفه "قابلیت دسترسی" از لحاظ عملکردی بیمارستان نمره 697/2 بود که نشان دهنده بالا بودن عملکرد بیمارستان در این مؤلفه و همچنین نمره 28/3 نشان دهنده اهمیت بالای این مؤلفه از نظر ییماران می باشد. براساس تحلیل اهمیت-عملکرد, مؤلفه "درک و شناخت بیماران" با وزن 074/0 در ربع اول به معنی اهمیت زیاد برای بیماران ولی عملکرد پایین بیمارستان, قرار گرفت. نتیجه گیری: از نظر بیماران مؤلفه "درک و شناخت بیماران" در خصوص نیازهای بیماران مبتلا به آب مروارید اهمیت زیادی دارد. لذا پیشنهاد می شود دوره های آموزش رفتار حرفهای برای کارکنان درمانی و اداری بیمارستان برگزار گردد تا نیازهای بیماران در رابطه با خدمات درمانی بررسی گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی دهقی، زهرا، محفوظ پور، سعاد، مدیری، محمود، و علی پور، فاطمه. (1397). ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به آب مروارید با روش تحلیل اهمیت-عملکرد. مدیریت ارتقای سلامت، 7(3 )، 53-62. SID. https://sid.ir/paper/215677/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی دهقی زهرا، محفوظ پور سعاد، مدیری محمود، علی پور فاطمه. ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به آب مروارید با روش تحلیل اهمیت-عملکرد. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1397؛7(3 ):53-62. Available from: https://sid.ir/paper/215677/fa

    IEEE: کپی

    زهرا هاشمی دهقی، سعاد محفوظ پور، محمود مدیری، و فاطمه علی پور، “ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به آب مروارید با روش تحلیل اهمیت-عملکرد،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 7، no. 3 ، pp. 53–62، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215677/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button