مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,259
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر پیامدهای آموزش به بیمار

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: یکی از موانع موجود بر سر راه اجرای آموزش به بیمار, عدم سازماندهی و نظارت از سوی مدیران بر انجام این فعالیت است. هدف مطالعه حاضر, تعیین تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی (Clinical Supervision Model) بر نگرش بیماران نسبت به آموزش دیدن توسط پرستاران, رضایت بیماران از آموزش پرستاران و کیفیت ثبت آموزش به بیمار به عنوان پیامدهای اجرای آموزش به بیمار است.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی از نوع مقایسه گروه های ایستا است که در آن گروه مقایسه و آزمون با یک پس آزمون با هم مقایسه شدند. نمونه های این مطالعه را 72 بیمار در دو گروه مجزای یکسان سازی شده تشکیل دادند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد. الگوی نظارت بالینی در 3 بخش از بیمارستان ثامن الائمه (ع) شهر مشهد و به مدت 6 ماه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات عبارت بود از: پرسشنامه اطلاعات زمینه ای بیماران, پرسشنامه «نگرش بیماران به آموزش پرستاران Patients’ Attitude Toward Education by Nurses» و پرسشنامه رضایت بیماران از آموزش پرستاران «Patient Satisfaction From Nurses' Education» که از طریق مصاحبه تکمیل شدند و چک لیست مشاهده ای «کیفیت ثبت آموزش به بیمارEducation Documentation Quality of Patient » بود.اعتبار ابزارهای پژوهش با استفاده از روش اعتبار محتوا, و پایایی آنها با استفاده از روش دونیمه کردن و تعیین همبستگی بین ارزیاب ها به تایید رسید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 11.5 و با استفاده از آزمون های کای دو و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: رضایت بیماران بعد از مداخله آموزش پرستاران افزایش یافت و نتایج, تفاوت معنی داری را نشان داد (P=0.02). بعلاوه, بین کیفیت ثبت آموزش به بیمار قبل و بعد از اجرای مداخله تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (P=0.0001).از طرف دیگر, یافته ها تفاوت آماری معنی داری را بین نگرش بیماران قبل و بعد از مداخله نشان نداد.نتیجه گیری: الگوی نظارت بالینی, با سازماندهی, اجرا و بازخورد می تواند برای ارتقاء دانش و مهارت پرستاران در زمینه آموزش بیماران مفید باشد. پژوهش های بیشتری برای بررسی تاثیر این الگو بر سایر جنبه های عملکرد پرستاری مورد نیاز است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حشمتی نبوی، فاطمه، معماریان، ربابه، و ونکی، زهره. (1391). تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر پیامدهای آموزش به بیمار. مدیریت ارتقای سلامت، 1(3)، 28-36. SID. https://sid.ir/paper/215772/fa

    Vancouver: کپی

    حشمتی نبوی فاطمه، معماریان ربابه، ونکی زهره. تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر پیامدهای آموزش به بیمار. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1391؛1(3):28-36. Available from: https://sid.ir/paper/215772/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حشمتی نبوی، ربابه معماریان، و زهره ونکی، “تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر پیامدهای آموزش به بیمار،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 1، no. 3، pp. 28–36، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215772/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button