Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,303
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,468
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس «الگوی کرک پاتریک»

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه هر برنامه آموزشی در گذر زمان نیاز به تغییر و اصلاح و ارزشیابی دارد. با توجه به اهمیت آموزش و لزوم استفاده از روش های اثر بخش و چند بعدی ارزشیابی, این مطالعه با هدف ارزشیابی اثر بخشی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس "الگوی کرک پاتریک" انجام گرفت. روش کار این مطالعه نیمه تجربی درنیمه دوم سال 1396, به روی30 داوطلب سلامت یکی از مراکز جامع سلامت شیراز که در برنامه آموزشی مرتبط با کتاب مقاومت به آنتی بیوتیک ها شرکت کرده بودند, انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود. قسمت اول مشخصات جمعیت شناسی نمونه ها و قسمت دوم آن "پرسشنامه بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد در زمینه مقاومت به آنتی بیوتیک ها" (Resistance Questionnaire Knowledge, Attitude and Practice about Antibiotics) طراحی شده توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بود. پرسشنامه ابتدا به عنوان پیش آزمون توسط داوطلبان تکمیل شد, سپس طی سه جلسه مطالب آموزشی با استفاده از سخنرانی به همراه پرسش و پاسخ و بحث در گروه های کوچک به داوطلبان ارائه گردید. در انتها کل برنامه آموزشی با استفاده از "الگوی کرک پاتریک" (Kirkpatrick’ s Model) مورد ارزشیابی قرار گرفت. داده ها توسط اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل گردید. یافته ها در سطح یک "الگوی کرک پاتریک" اکثریت داوطلبان در کل ازشرکت در این دوره رضایت داشتند (8/56درصد). در سطح دوم دانش داوطلبان بطور معنی داری افزایش داشت و میانگین نمره دانش از (02/1± 9/3 به 5/0± 6/4) افزایش داشت (1/000 > P) که نشان دهنده موثر بودن ارزشیابی بر اساس "الگوی کرک پاتریک" بود. نتیجه گیری داوطلبان از ابعاد مختلف اجرای برنامه و آموزش دریافت شده, رضایت داشته و دانش آن ها افزایش یافته بود. لذا "الگوی کرک پاتریک" روش برای ارزشیابی برنامه های آموزشی پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زارع، مرضیه، و ویزشفر، فاطمه. (1397). ارزشیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس «الگوی کرک پاتریک». مدیریت ارتقای سلامت، 8(1 )، 30-34. SID. https://sid.ir/paper/215808/fa

    Vancouver: کپی

    زارع مرضیه، ویزشفر فاطمه. ارزشیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس «الگوی کرک پاتریک». مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1397؛8(1 ):30-34. Available from: https://sid.ir/paper/215808/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه زارع، و فاطمه ویزشفر، “ارزشیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس «الگوی کرک پاتریک»،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 8، no. 1 ، pp. 30–34، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا