مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرات وقف بر پایداری مدارس صفوی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 102

چکیده

 امروزه برنامه و روشی که در عین حفظ منابع طبیعی, نیاز نسل های کنونی و آینده اجتماع را به صورتی مستمر تامین کند, پایدار محسوب می شود. نظام وقف در تاریخ جوامع اسلامی نمونه ای از برنامه ریزی پایدار را در سنتی هزار ساله نشان می دهد. با مطالعه تاریخ این جوامع, مجموعه بناهایی را می توان یافت که به دلیل اجرای سنت وقف, پایداری طولانی تری از بناهای دیگر داشته اند و همچنان با کاربری اولیه خود ادامه حیات می دهند؛ بدین صورت که بخشی از درآمد موقوفات صرف حفظ بنا و بخشی نیز صرف مستمری طلاب و مدرسین و عوامل مدرسه می شود. بررسی و تحلیل فضاهای این مدارس نشان می دهد که کالبد بناها نیز پاسخگوی این نیازها چندگونه بوده اند. بنابراین می توان تاثیرات وقف را در مدارس, به دو دسته تقسیم کرد: دسته نخست, آنهایی هستند که جنبه کالبدی ندارند؛ و دسته دوم, آنهایی که مستقیما با سیمای فیزیکی و کالبدی مدارس مرتبط اند. در این مقاله با مطالعه و بررسی وقف نامه ها و سفرنامه ها و تحلیل فضای معماری مدارس, تاثیرات وقف بر برنامه آموزشی و کالبدی مدارس دوره صفوی, و در نهایت تاثیرات آن به عنوان یک عامل در پایداری مدارس این دوره بیان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجبی، بیتا، و ارژمند، محمود. (1390). تاثیرات وقف بر پایداری مدارس صفوی. نامه معماری و شهرسازی، 3(6)، 89-102. SID. https://sid.ir/paper/215832/fa

    Vancouver: کپی

    حاجبی بیتا، ارژمند محمود. تاثیرات وقف بر پایداری مدارس صفوی. نامه معماری و شهرسازی[Internet]. 1390؛3(6):89-102. Available from: https://sid.ir/paper/215832/fa

    IEEE: کپی

    بیتا حاجبی، و محمود ارژمند، “تاثیرات وقف بر پایداری مدارس صفوی،” نامه معماری و شهرسازی، vol. 3، no. 6، pp. 89–102، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button