مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

866
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش برداشت آگاهانه از نمونه های معماری: رویکردها و راهکارها

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 106

چکیده

 دانشجویان معماری معمولاً در شروع طراحی نمونههای مشابه را جستوجو و مطالعه میکنند. توصیه به بهرهگیری از آثار معماری در طراحی در جهت ارتقای کیفیت طراحی انجام میشود. اما اگر این آثار به شیوه نادرست استفاده شوند به کپیبرداری و برداشت سطحی منجر میگردند. در این پژوهش سؤال اصلی این است که چگونه میتوان به دانشجویان شیوه صحیح برداشت از آثار معماری را آموخت. در این تحقیق فرآیند بهرهگیری از آثار تحت عنوان فرآیند برداشت در سه مرحله انتخاب اثر, خواندن اثر و آفریدن ایده تعریف میشود. سپس به مطالعات و دستاوردهای سایر پژوهشگران مراجعه شده, عوامل مؤثر, رویکردها و راهکارهای ارتقای هر مرحله از برداشت به روش کیفی بررسی میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد در مرحله انتخاب اثر, نوع داده (نقشهها, تصاویر, دیدن واقعیت اثر, زمینه و سایر آثار مرتبط) بر مراحل بعد تأثیرگذار است. یافتهها همچنین نشان میدهد ویژگیهای طراح (خبرگی, توانایی, اهداف و رویکردها) بر کل فرآیند برداشت مؤثر است. در انتها نتیجهگیری میشود که راهکارهای ارتقای برداشت که میتواند در آموزش معماری مورد استفاده قرار گیرد شامل استفاده از آثار متنوع و دادههای متنوع از اثر, خواندن همهجانبه, ارتقای مهارت ایدهآفرینی و تمرین برداشت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پور، لیلا، فیضی، محسن، محمدمرادی، اصغر، و اکرمی، غلامرضا. (1398). آموزش برداشت آگاهانه از نمونه های معماری: رویکردها و راهکارها. نامه معماری و شهرسازی، 11(22 )، 91-106. SID. https://sid.ir/paper/215857/fa

    Vancouver: کپی

    علی پور لیلا، فیضی محسن، محمدمرادی اصغر، اکرمی غلامرضا. آموزش برداشت آگاهانه از نمونه های معماری: رویکردها و راهکارها. نامه معماری و شهرسازی[Internet]. 1398؛11(22 ):91-106. Available from: https://sid.ir/paper/215857/fa

    IEEE: کپی

    لیلا علی پور، محسن فیضی، اصغر محمدمرادی، و غلامرضا اکرمی، “آموزش برداشت آگاهانه از نمونه های معماری: رویکردها و راهکارها،” نامه معماری و شهرسازی، vol. 11، no. 22 ، pp. 91–106، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215857/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button