مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نسبت سنجی مسئولیت رانندگان بر پایه ی درجه ی تقصیر آنان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 55

چکیده

 حوادث ناشی از رانندگی و تصدی وسیله ی نقلیه ی موتوری, شایع ترین حوادث سال های اخیر محسوب می شوند. برای تعیین میزان مسئولیت در تصادفات رانندگی, برخی نظریه پردازان میزان تقصیر (ورود به پذیرش درجه بندی مسئولیت) را ملاک قرار داده و برخی دیگر قائل به تعیین مسئولیت به میزان مساوی هستند. از این رو, دو رویکرد تعیین میزان مسئولیت (رویکرد دخالت میزان تقصیر و رویکرد تساوی مسئولیت) در فرض اشتراک در تحقق حوادث رانندگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تلاش قانون در سال های اخیر, وضع قوانین و مقرراتی بر اساس عدالت در این حوزه بوده است. اما آنچه برای تحقق این مسئله مشکل زا بوده, فقدان معیاری مشخص و مورد وفاق در بین نظرات حقوق دانان, فقها (متقدم و متأخر) و حتی رویه ی قضایی می باشد. از این رو, هدف از این تحقیق, ارائه ی یک نظام عادلانه ی تعیین مسئولیت در فرض اختلاف در میزان تقصیر در تصادفات رانندگی می باشد. قانون گذار در تعیین مسئولیت (اعم از دیه و خسارات ناشی از تصادفات) اغلب از رویکرد تساوی پیروی کرده است. اما پژوهش حاضر, به طور کلی به نفع نظریه ی تعیین مسئولیت مبتنی بر رویکرد دخالتِ نسبتِ تقصیر استدلال نموده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدسی، سیدابراهیم، و نوروزی، شهروز. (1396). نسبت سنجی مسئولیت رانندگان بر پایه ی درجه ی تقصیر آنان. آموزه های حقوق کیفری، -(13 )، 33-55. SID. https://sid.ir/paper/216095/fa

    Vancouver: کپی

    قدسی سیدابراهیم، نوروزی شهروز. نسبت سنجی مسئولیت رانندگان بر پایه ی درجه ی تقصیر آنان. آموزه های حقوق کیفری[Internet]. 1396؛-(13 ):33-55. Available from: https://sid.ir/paper/216095/fa

    IEEE: کپی

    سیدابراهیم قدسی، و شهروز نوروزی، “نسبت سنجی مسئولیت رانندگان بر پایه ی درجه ی تقصیر آنان،” آموزه های حقوق کیفری، vol. -، no. 13 ، pp. 33–55، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216095/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button