Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

719
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه هوش هیجانی و ذهن خوانی دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 97

چکیده

 تشخیص ویژگی های دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط از اولین گام های مدیریت کلاس اثربخش است. در این راستا هدف از این پژوهش تعیین تفاوت دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط از لحاظ هوش هیجانی و ذهن خوانی است. نمونه این پژوهش 384 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه سال تحصیلی 90 - 89 شهر تبریز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و روش هدفمند انتخاب شدند. برای انتخاب دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط از دو نقطه برش برای نمرات انضباط دختران و پسران و نیز نظرات مسوولین مدرسه استفاده شد. همچنین برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه هوش هیجانی شیرینگ و آزمون ذهن خوانی بارون - کوهن استفاده گردید. داده های به دست آمده با آزمون های MANOVA و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دو گروه از لحاظ ترکیب نمرات هوش هیجانی و ذهن خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان دادند که بین دو گروه دانش آموزان از لحاظ متغیرهای هوش هیجانی و ذهن خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع یافته های این پژوهش حاکی از آن است که هوش هیجانی بالا منجر به کاهش مشکلات انضباطی شده و وجود دانش آموزانی با ذهن خوانی بالا موجب بروز مشکلات انضباطی در مدارس می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رحمانی، سامان، مصرآبادی، جواد، و زوار، تقی. (1392). مقایسه هوش هیجانی و ذهن خوانی دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط. روانشناسی مدرسه، 2(4 (پیاپی 8))، 81-97. SID. https://sid.ir/paper/216639/fa

Vancouver: کپی

رحمانی سامان، مصرآبادی جواد، زوار تقی. مقایسه هوش هیجانی و ذهن خوانی دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1392؛2(4 (پیاپی 8)):81-97. Available from: https://sid.ir/paper/216639/fa

IEEE: کپی

سامان رحمانی، جواد مصرآبادی، و تقی زوار، “مقایسه هوش هیجانی و ذهن خوانی دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط،” روانشناسی مدرسه، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 81–97، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216639/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا