Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,656
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,009
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 117

چکیده

 هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی بود. نمونه گیری به صورت غیرتصادفی بود. گروه نمونه شامل 32 نفر از مربیان زن مراکز پیش دبستانی شهر تهران بودند. مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی است. پس از اعلام آمادگی مربیان برای شرکت در پژوهش, کارگاه های آموزشی, هفته ای یک بار در بیست و یک جلسه دو ساعته برگزار شد. بسته مداخلاتی مورد استفاده شامل دو بخش آموزش حل مساله و آموزش مدیریت خشم بود. ابزارهای سنجش نیز عبارت بودند از: پرسش نامه سلامت روانی - 28, سیاهه خشم حالت - صفت و مقیاس روش های تربیتی معلمان, قبل از شروع و بعد از اتمام دوره آموزش, مربیان پرسش نامه های مذکور را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد که شرکت مربیان در کارگاه ها, به افزایش حل مساله, کاهش پرخاشگری, افسردگی, اضطراب و استرس آنان منجر شده است و هر دو میانگین بهزیستی و درماندگی روان شناختی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار داشتند؛ ولی خرده مقیاس های خلق و خوی خشمگینانه, کنترل خشم درونی و بیرونی بین دو مرحله تفاوت معنادار نشان ندادند. یافته ها مبین آن است که این مداخلات نسبتا ثمربخش بوده است, هر چند که تغییر ویژگی های شخصیتی پایدار نیازمند برنامه های طولانی مدت و پیگیری های - مداوم تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، اکبری زردخانه، سعید، و شاه محمدی، خدیجه. (1392). اثربخشی آموزش مدیریت خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی. روانشناسی مدرسه، 2(4 (پیاپی 8))، 98-117. SID. https://sid.ir/paper/216641/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، شاه محمدی خدیجه. اثربخشی آموزش مدیریت خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1392؛2(4 (پیاپی 8)):98-117. Available from: https://sid.ir/paper/216641/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، سعید اکبری زردخانه، و خدیجه شاه محمدی، “اثربخشی آموزش مدیریت خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی،” روانشناسی مدرسه، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 98–117، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216641/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا