مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 136

چکیده

 این پژوهش با هدف ارائه یک الگو برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی, جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی انجام شد. طرح پژوهش در این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 400 دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه راهبردهای شناختی و فراشناختی برگرفته از مجموعه مقیاس های راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ), پرسش نامه تجدیدنظر شده جهت گیری هدف های پیشرفت (AGQ-R) و پرسش نامه هوش معنوی (SIQ) را تکمیل کردند. یک آزمون معلم ساخته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی زیست شناسی در نظر گرفته شد. داده ها با روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نقش واسطه ای راهبردهای شناختی و فراشناختی و هوش معنوی را در میان جهت گیری هدف های پیشرفت و پیشرفت تحصیلی تایید کرد. همچنین هدف اجتناب از عملکرد تاثیر مستقیم و منفی بر پیشرفت تحصیلی داشت (P<0.01). بنابراین برای افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی نخست باید به آموزش هدف تبحرگرا, سپس به آموزش خودنظم دهی فراشناختی اقدام کرد و در نهایت از پیامدهای منفی هدف اجتناب از عملکرد آگاه بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عاشوری، جمال، آزادمرد، شهنام، جلیل آبکنار، سیده سمیه، و معینی کیا، مهدی. (1392). الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی, جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی. روانشناسی مدرسه، 2(4 (پیاپی 8))، 118-136. SID. https://sid.ir/paper/216645/fa

Vancouver: کپی

عاشوری جمال، آزادمرد شهنام، جلیل آبکنار سیده سمیه، معینی کیا مهدی. الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی, جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1392؛2(4 (پیاپی 8)):118-136. Available from: https://sid.ir/paper/216645/fa

IEEE: کپی

جمال عاشوری، شهنام آزادمرد، سیده سمیه جلیل آبکنار، و مهدی معینی کیا، “الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی, جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی،” روانشناسی مدرسه، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 118–136، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216645/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button