Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

844
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

915
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان با مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 151

چکیده

سازگاری دانش آموزان با مدرسه یکی از ملزومات آموزش می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی در سازگاری دانش آموزان با مدرسه انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان مراغه که درسال تحصیلی 95-1394مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. نمونه مورد مطالعه, 222 نفر از این دانش آموزان بود که به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه های شیوه های اقتدار والدینی, سبک های دلبستگی وسازگاری با مدرسه استفاده شد. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که سازگاری دانش آموزان با مدرسه باسبک فرزندپروری مقتدر (33/0 r=, 001/0 ≥ p) و سبک دلبستگی ایمن(43/0 r=, 001/0 ≥ p) ارتباط مثبت ولی با دلبستگی ناایمن (32/0-r=, 001/0 ≥ p) ارتباط منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سبک فرزندپروری مقتدر و سبک دلبستگی ایمن به صورت مثبت و سبک دلبستگی ناایمن به صورت منفی قادر به پیش بینی سازگاری دانش آموزان با مدرسه می باشند. نتایج این مطالعه نشان دهنده الگوی انعکاسی کیفیت روابط والد-فرزندی در سایر روابط اجتماعی به ویژه در ارتباط با مدرسه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، فاضله، فلاحی، وحید، و حاجیلو، جلیل. (1397). نقش شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان با مدرسه. روانشناسی مدرسه، 7(1 (پیاپی 25) )، 138-151. SID. https://sid.ir/paper/216671/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری فاضله، فلاحی وحید، حاجیلو جلیل. نقش شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان با مدرسه. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1397؛7(1 (پیاپی 25) ):138-151. Available from: https://sid.ir/paper/216671/fa

    IEEE: کپی

    فاضله حیدری، وحید فلاحی، و جلیل حاجیلو، “نقش شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان با مدرسه،” روانشناسی مدرسه، vol. 7، no. 1 (پیاپی 25) ، pp. 138–151، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا