Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,444
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,468
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی و ابعاد آن در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. جامعه آماری پژوهش حاضر, شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان منطقه یک آموزش و پرورش شهر کرج در سال تحصیلی 90-89 بود. حجم نمونه به تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و سپس آزمون هوش هیجانی برادبری - گریوز و مقیاس انگیزه پیشرفت به دست آنها تکمیل گردید. داده های خام پس از استخراج به کمک نرم افزار (spss 17) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت معنادار دارد. نمره کلی هوش هیجانی و مولفه های آن یعنی خودآگاهی, خودمدیریتی, مدیریت رابطه به ترتیب با ضرایب تبیین معنادار مورد تایید قرار گرفتند. اما مولفه آگاهی اجتماعی با ضریب تبیین معنادار مورد تایید قرار نگرفت. یافته ها نشان می دهد دانش آموزانی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند به ادراک واقع بینانه تری در روابط بین فردی دست می یابند و این توانایی در کسب انگیزه پیشرفت به آنها کمک می کند. بالا بودن میزان انگیزه پیشرفت نیز به افزایش احساس خودکارآمدی و افزایش انگیزه تحصیلی می انجامد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صبحی قراملکی، ناصر. (1391). پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 1(3)، 49-62. SID. https://sid.ir/paper/216699/fa

Vancouver: کپی

صبحی قراملکی ناصر. پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1391؛1(3):49-62. Available from: https://sid.ir/paper/216699/fa

IEEE: کپی

ناصر صبحی قراملکی، “پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی دانش آموزان،” روانشناسی مدرسه، vol. 1، no. 3، pp. 49–62، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216699/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا