مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,870
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,235
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ی مولفه های درون مدرسه ای و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 77

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مولفه های درون مدرسه ای و خودکارآمدی اجتماعی در پیش بینی اضطراب تحصیلی دانش آموزان است. بدین منظور تعداد 160 دانش آموز پسر سال سوم دبیرستان از ناحیه ی یک شهرستان اراک در سال تحصیلی 92-93 با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسش نامه های استاندارد عوامل درون مدرسه ای, خودکارآمدی برای موقعیت های اجتماعی (SESS) و اضطراب تحصیلی پاسخ دادند. داده های پژوهش پس از تصحیح و نمره گذاری با استفاده از نرم افزار SPSS و طبق فرضیه های پژوهش با روش های رگرسیون چند متغیره و رگرسیون گام به گام مورد آزمون قرار گرفت و مشخص شد که مولفه های درون مدرسه ای تقریبا 33.9 درصد و مولفه های خودکارآمدی اجتماعی حدود 30.7 درصد از تغییرات مربوط به اضطراب تحصیلی دانش آموزان را تبیین می کنند. همچنین در مدل رگرسیون, متشکل از دو متغیر پیش بین با یک متغیر ملاک, مشخص شد که دو متغیر پیش بین تقریبا 45 درصد از کل واریانس اضطراب تحصیلی دانش آموزان را تبیین می کنند که سهم مولفه های درون مدرسه ای حدود 32.9 درصد و سهم خودکارآمدی اجتماعی حدود 12.1 درصد برآورد شده است. بنابراین نتایج نشان می دهند که مولفه های درون مدرسه ای و خودکارآمدی اجتماعی نقش معناداری در پیش بینی اضطراب تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ی سوم دبیرستان دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حاجی آبادی، مهدی، و نیوشا، بهشته. (1395). رابطه ی مولفه های درون مدرسه ای و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان. روانشناسی مدرسه، 5(3 (پیاپی 19))، 56-77. SID. https://sid.ir/paper/216714/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی آبادی مهدی، نیوشا بهشته. رابطه ی مولفه های درون مدرسه ای و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1395؛5(3 (پیاپی 19)):56-77. Available from: https://sid.ir/paper/216714/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حاجی آبادی، و بهشته نیوشا، “رابطه ی مولفه های درون مدرسه ای و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان،” روانشناسی مدرسه، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19)، pp. 56–77، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216714/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button