مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,173
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

957
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش افسردگی، اضطراب و استرس دانش آموزان پسر در پیش بینی نگرش مثبت و منفی آن ها به بزهکاری

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 130

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش افسردگی, اضطراب و استرس در پیش بینی نگرش مثبت و منفی دانش آموزان پسر به بزهکاری انجام شد. روش این مطالعه توصیفی-همبستگی بود و جامعه ی آماری آن شامل کلیه دانش آموزان نوجوان پسر 15-18 سال ساکن شهر همدان بودند. از بین این افراد نمونه ای به حجم 100 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و با پرسش نامه های سنجش نگرش به بزهکاری و مقیاس افسردگی, اضطراب, استرس21) (DASS به جمع آوری داده ها اقدام شد. داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که نمره کل آشفتگی روان شناختی با نگرش مثبت دانش آموزان به بزهکاری رابطه مثبت معنادار دارد, ولی با نگرش منفی آن ها به بزهکاری رابطه ای ندارد. همچنین از بین زیرمتغیرهای آشفتگی روان شناختی, اضطراب با نگرش مثبت(24/0=r) و منفی(22/0-=r) به بزهکاری رابطه داشته, ولی افسردگی فقط با نگرش مثبت به بزهکاری رابطه ای مثبت داشت(21/0=r). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین مؤلفه های آشفتگی روان شناختی, اضطراب 28 درصد واریانس نگرش منفی به بزهکاری را به طور منفی تبیین می کند(28/0-= ß ). بنابراین خانواده ها, متخصصین بهداشت روانی و مشاوران آموزش و پرورش می توانند با شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و مدیریت افسردگی و اضطراب آن ها موجبات پیشگیری از بزهکاری دانش آموزان را فراهم کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عطادخت، اکبر، و قره گوزلو، نادیا. (1397). نقش افسردگی, اضطراب و استرس دانش آموزان پسر در پیش بینی نگرش مثبت و منفی آن ها به بزهکاری. روانشناسی مدرسه، 7(2 (پیاپی 26) )، 115-130. SID. https://sid.ir/paper/216729/fa

    Vancouver: کپی

    عطادخت اکبر، قره گوزلو نادیا. نقش افسردگی, اضطراب و استرس دانش آموزان پسر در پیش بینی نگرش مثبت و منفی آن ها به بزهکاری. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1397؛7(2 (پیاپی 26) ):115-130. Available from: https://sid.ir/paper/216729/fa

    IEEE: کپی

    اکبر عطادخت، و نادیا قره گوزلو، “نقش افسردگی, اضطراب و استرس دانش آموزان پسر در پیش بینی نگرش مثبت و منفی آن ها به بزهکاری،” روانشناسی مدرسه، vol. 7، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 115–130، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216729/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button