مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش طرحواره های ناسازگار اولیه، سبک های مقابله ای و نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 139

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه, سبک های مقابله ای و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان پسر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه-آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی که در سال 1395-1396 در مدارس شهر سنندج مشغول به تحصیل بودند, تشکیل دادند. با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای 250 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها, از پرسش نامه های آمادگی اعتیاد, طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ, سبک های مقابله ای اندلر و پارکر و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که طرحوارهای ناسازگار اولیه, سبک های مقابله با استرس و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان به طور مشترک 46 درصد از تغییرات گرایش به اعتیاد دانش آموزان را پیش بینی می کند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که خرده مقیاس های سبک های مقابله ای مسأله مدار, هیجان مدار و اجتنابی, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ملامت خویشتن, پذیرش, فاجعه سازی و ملامت دیگران و طرحواره های محرومیت هیجانی, رهاشدگی/بی ثباتی, انزوای اجتماعی/بیگانگی, نقص/شرم, خویشتن تحول نیافته/گرفتار, ایثار, اطاعت, بازداری هیجانی, معیارهای سرسختانه, استحقاق/ بزرگ منشی و خویشتن داری ناکافی با گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معنا داری دارد (05/0>P). نتایج حاصل, تلویحات مهمی در سیر پیش بینی, آسیب شناسی و پیشگیری از اعتیاد دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قبادی زاده، شبروز، یوسفی، ناصر، و قادری، فرزاد. (1397). نقش طرحواره های ناسازگار اولیه, سبک های مقابله ای و نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 7(4 (پیاپی 28) )، 118-139. SID. https://sid.ir/paper/216771/fa

    Vancouver: کپی

    قبادی زاده شبروز، یوسفی ناصر، قادری فرزاد. نقش طرحواره های ناسازگار اولیه, سبک های مقابله ای و نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1397؛7(4 (پیاپی 28) ):118-139. Available from: https://sid.ir/paper/216771/fa

    IEEE: کپی

    شبروز قبادی زاده، ناصر یوسفی، و فرزاد قادری، “نقش طرحواره های ناسازگار اولیه, سبک های مقابله ای و نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان،” روانشناسی مدرسه، vol. 7، no. 4 (پیاپی 28) ، pp. 118–139، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216771/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button