مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 114

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستان های دوره دوم متوسطه دخترانه و پسرانه دولتی تهران در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل می دادند که 560 دانش آموز دختر و پسر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای, به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظورجمع آوری داده ها از مقیاس خودپنداشت تحصیلی, مقیاس درونی بودن افراد قدرتمند و شانس و از نمره معدل به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در SPSS21 استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم معناداری (P<0.01) وجود دارد. همچنین, نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریبا 23 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری درونی به صورت مثبت قابل پیش بینی است. بنابراین, می توان نتیجه گرفت که با افزایش خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری درونی بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان افزوده می شود. به عبارت دیگر خودپنداشت تحصیلی و مسندمهارگری از متغیرهای مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی عظیمی، افسانه، درتاج، فریبرز، افروز، غلامعلی، و نعمت طاووسی، محترم. (1396). پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری. روانشناسی مدرسه، 6(3 )، 101-114. SID. https://sid.ir/paper/216783/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی عظیمی افسانه، درتاج فریبرز، افروز غلامعلی، نعمت طاووسی محترم. پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1396؛6(3 ):101-114. Available from: https://sid.ir/paper/216783/fa

    IEEE: کپی

    افسانه لطفی عظیمی، فریبرز درتاج، غلامعلی افروز، و محترم نعمت طاووسی، “پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری،” روانشناسی مدرسه، vol. 6، no. 3 ، pp. 101–114، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216783/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button