Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,039
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر هوش اخلاقی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 133

چکیده

 تحقیق حاضر باهدف تاثیر واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر هوش اخلاقی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه گرگان صورت گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع روش, نیمه تجربی-پیش آزمون و پس آزمون-با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه گرگان در سال تحصیلی 94-95 بود که از این تعداد به صورت تصادفی ساده 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی لنیک و کیل و سازگاری تحصیلی فرحبخش استفاده شد. همچنین ابزار مداخله شامل آموزش واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر اساس الگوی گلاسر در 8 جلسه 90 دقیقه ای بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد که واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر هوش اخلاقی و سازگاری تحصیلی تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد ابعاد هوش اخلاقی ازجمله (درستکاری, مسوولیت پذیری, بخشش, همدلی) همچنین ابعاد سازگاری تحصیلی (سازگاری با محیط آموزشی, رشته تحصیلی, مهارت های تحصیلی و آموزشی) در دانش آموزان تاثیر مثبتی دارد؛ بنابراین, استفاده از محتوا و دستورالعمل های واقعیت درمانی در ارتقا هوش اخلاقی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان مفید خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبداله زاده، حسن. (1399). تاثیر واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر هوش اخلاقی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 9(1 (پیاپی 33) )، 115-133. SID. https://sid.ir/paper/216815/fa

    Vancouver: کپی

    عبداله زاده حسن. تاثیر واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر هوش اخلاقی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 33) ):115-133. Available from: https://sid.ir/paper/216815/fa

    IEEE: کپی

    حسن عبداله زاده، “تاثیر واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر هوش اخلاقی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان،” روانشناسی مدرسه، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33) ، pp. 115–133، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216815/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button