مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سیستم بازداری/فعال سازی رفتار، راهبرد های تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش در پیش بینی نشانه های اضطراب اجتماعی دانش آموزان متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, پیش بینی اضطراب اجتماعی در دانش آموزان از طریق متغیرهای سیستم بازداری-فعال سازی رفتار, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان شهرستان بستان آباد در سال تحصیلی 94-1395 بود که با روش خوشه گیری نمونه ای به حجم120 نفر (60 دختر و60 پسر) انتخاب شده است. جمع آوری داده های پژوهش از طریق پرسش نامه های سیستم بازداری و فعال ساز رفتاری (BAS/BIS), راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ), سرشت و منش کلونینجر و اضطراب اجتماعی (SPIN) انجام گرفت و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد بین سیستم بازداری رفتار, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و دو بعد سرشت (آسیب پرهیزی و نوجویی) و یکی از ابعاد منش (خود راهبری), با نشانه های اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سیستم بازداری/ فعال سازی رفتار, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و بعد سرشت به طور معناداری پیش بینی کننده نشانه های اضطراب اجتماعی است. بر این اساس حساسیت بالای سیستم BIS و دشواری در تنظیم شناختی هیجان و همچنین ابعاد نوجویی, خودراهبری و آسیب پرهیزی در بروز و نگه داری اضطراب اجتماعی دخیل هستند که می توان با شناسایی آن ها در جهت پیشگیری از این اختلال اقدام نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری شربیانی، عباس، صبحی قراملکی، ناصر، و عطادخت، اکبر. (1397). نقش سیستم بازداری/فعال سازی رفتار, راهبرد های تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش در پیش بینی نشانه های اضطراب اجتماعی دانش آموزان متوسطه. روانشناسی مدرسه، 7(3 (پیاپی 27) )، 23-44. SID. https://sid.ir/paper/216848/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری شربیانی عباس، صبحی قراملکی ناصر، عطادخت اکبر. نقش سیستم بازداری/فعال سازی رفتار, راهبرد های تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش در پیش بینی نشانه های اضطراب اجتماعی دانش آموزان متوسطه. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1397؛7(3 (پیاپی 27) ):23-44. Available from: https://sid.ir/paper/216848/fa

    IEEE: کپی

    عباس اصغری شربیانی، ناصر صبحی قراملکی، و اکبر عطادخت، “نقش سیستم بازداری/فعال سازی رفتار, راهبرد های تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش در پیش بینی نشانه های اضطراب اجتماعی دانش آموزان متوسطه،” روانشناسی مدرسه، vol. 7، no. 3 (پیاپی 27) ، pp. 23–44، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216848/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button