مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عدالت نفسانی قاضی در فقه امامیه و حقوق ایران

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 52

چکیده

 عدالت از جمله شرایط مهم قاضی از دیدگاه اسلام است. در قانون اساسی ایران نیز در ضمن اصل 158, یکی از وظایف رئیس قوه قضائیه, استخدام قضات عادل و شایسته مقرر شده است. همچنین مطابق با اصل 163 صفات و شرایط قاضی طبق موازین فقهی به وسیله قانون معین می شود. قانونگذار در آییننامه جذب داوطلبان تصدّی امر قضا مصوّب 1392, عدالت را یکی از شرایط تصدّی امر قضا تعیین کرده است. با توجه به اینکه مفهوم عدالت برگرفته از فقه امامیه است و مراد از عدالت نیز در نظام قضایی ایران همان عدالت مطرح شده در فقه است, نگارندگان به تبیین فقهی مفهوم عدالت میپردازند. شرط عدالت قاضی, مورد اتّفاق کلیه ی فقهاء است. اما در این که عدالت, صِرف حُسن ظاهر است یا این که عدالت مجرّد ترک معاصی است یا اینکه عدالت اجتناب از کبائر, حفظ از صغائر و محافظت بر مروّت است یا این که عدالت عدم انجام معاصی از روی ملکه است یا ملکهای نفسانی که فرد را به تقوی و مروّت وادار میکند, بین فقهاء اختلاف است. طرفداران قولهای اول, دوم و سوم قایل به عدالت عملی و طرفداران اقوال چهارم و پنجم, قایل به عدالت نفسانی هستند. در جمع بین نظرهای مزبور اگرچه میتوان از باب جمع بین نظریه عدالت نفسانی و عدالت عملی, نظریه «عدالت نفسانی حداقلی» را مطرح کرد, و لیکن در باب قضا با توجه به خطیر بودن منصب قاضی, علیالقاعده باید عدالت نفسانی حداکثری را در قاضی لحاظ کرد, منتها با توجه به پیچیدگی خاص عدالت نفسانی و نادرالوقوع بودن آن, مرتبه پس از عدالت نفسانی؛ یعنی مرتبه «عدالت قریب به عدالت نفسانی» که مرتبهای بالاتر از «عدالت نفسانی حداقلی» میباشد, معتبر است و در اعتبار این مرحله از عدالت در قاضی با توجه به اهمیت بسزای منصب قضا, فرقی بین قاضی مجتهد و مأذون نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی فرد، علی اکبر، کاویار، حسین، و حسین نژاد، سیدمجتبی. (1397). عدالت نفسانی قاضی در فقه امامیه و حقوق ایران. دیدگاه های حقوق قضایی، -(81 )، 29-52. SID. https://sid.ir/paper/217806/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی فرد علی اکبر، کاویار حسین، حسین نژاد سیدمجتبی. عدالت نفسانی قاضی در فقه امامیه و حقوق ایران. دیدگاه های حقوق قضایی[Internet]. 1397؛-(81 ):29-52. Available from: https://sid.ir/paper/217806/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر ایزدی فرد، حسین کاویار، و سیدمجتبی حسین نژاد، “عدالت نفسانی قاضی در فقه امامیه و حقوق ایران،” دیدگاه های حقوق قضایی، vol. -، no. 81 ، pp. 29–52، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217806/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button