مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش های نوظهور آموزش عالی ایران و ارائه الگوی مفهومی؛ یک مطالعه گراندد تئوری

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 155

چکیده

 هدف: با پیشرفت فناوری و جریان سریع تحولات جهانی, دانشگاه ها در تعامل بیشتری با محیط پیرامون خود قرار گرفته اند, و این مساله چالش های متعددی را برای آموزش عالی در حوزه های مختلفی ایجاد کرده است. بنابراین شناسایی آن ها و اتخاذ راهبردهای منطقی و واقع بینانه در مقابل آن باعث اثربخشی هرچه بیشتر نظام آموزش عالی خواهد شد؛ بدین منظور پژوهش حاضر قصد دارد چالش های نوظهور در توسعه آموزش عالی را شناسایی نموده و در این راستا الگویی مفهومی ارایه نماید. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی بود که در آن با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد, چالش های نوظهور در آموزش عالی شناسایی شد. گردآوری اطلاعات با ابزار مصاحبه عمیق انجام شد که اشباع نظری یافته ها, در شانزدهمین مصاحبه حاصل گردید. تحلیل داده ها نیز از روش گراندد تیوری, و با استفاده از کدگذاری باز, محوری و گزینشی صورت رفت. میدان تحقیق در این پژوهش, متخصصان و خبرگان و مدیران آموزش عالی در دانشگاه های مختلف کشور بودند. مشارکت کنندگان به صورت روش نمونه گیری هدفمند (از نوع گلوله برفی) انتخاب شدند. به منظور رعایت ویژگی های کیفی پژوهش از سه معیار قابل قبول بودن, تاییدپذیری و قابلیت اطمینان استفاده شد؛ و نتایج حاصل از این مطالعه به اساتید شرکت کننده در پژوهش ارایه, و نتایج مطالعه تایید شد. بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد چهار دسته چالش جدی و نوظهور در آموزش عالی وجود دارد که شامل: چالش های بین المللی؛ چالش های میان رشته ای, چالش های ارتباط با صنعت؛ چالش در حوزه های نوین علم, می باشد. که اگر به چشم فرصت به هر یک از این چالش ها نگاه شود یقینا بستر مناسبی برای توسعه آموزش عالی فراهم خواهد گردید در پایان پژوهش نیز, راهبردهایی تدوین و مدل نهایی براساس یافته های پژوهش ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، جمال، قاسمی، مجید، و عبدی، آرش. (1398). چالش های نوظهور آموزش عالی ایران و ارائه الگوی مفهومی؛ یک مطالعه گراندد تئوری. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 12(2 (پیاپی 23) )، 127-155. SID. https://sid.ir/paper/217986/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی جمال، قاسمی مجید، عبدی آرش. چالش های نوظهور آموزش عالی ایران و ارائه الگوی مفهومی؛ یک مطالعه گراندد تئوری. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1398؛12(2 (پیاپی 23) ):127-155. Available from: https://sid.ir/paper/217986/fa

    IEEE: کپی

    جمال سلیمی، مجید قاسمی، و آرش عبدی، “چالش های نوظهور آموزش عالی ایران و ارائه الگوی مفهومی؛ یک مطالعه گراندد تئوری،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 12، no. 2 (پیاپی 23) ، pp. 127–155، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button