مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,231
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازاریابی اطلاعات و بررسی نظام های قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف: بازاریابی اطلاعات شامل فرایندها و تعاملاتی است که به رضایت کاربران و درآمدزایی برای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی منجر می شود. هدف این مقاله پرداختن به موضوع اطلاعات و نقش و جایگاه آن در فعالیت های اقتصادی و مسائل مرتبط با بازاریابی آن است ضمن آنکه بر بحث قیمت گذاری اطلاعات و خدمات اطلاعاتی به عنوان یکی از ارکان اجرای برنامه بازاریابی تمرکز کرده و دیدگاه ها و رویکردهای مختلف را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد.روش: این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای به مرور تحقیقات انجام شده در حوزه بازاریابی اطلاعات و مباحث مرتبط با قیمت گذاری خدمات اطلاعاتی می پردازد.یافته ها: عوامل موثر بر قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاع رسانی شامل عوامل بیرونی و محیطی, آگاهی از اهداف مورد نظر (شامل هدف های مالی و سازمانی سازمان مادر و مرکز ارائه دهنده خدمات اطلاع رسانی), شناخت بازار و مقایسه تطبیقی آن و استفاده از بازخوردها و نظرات مشتریان است. دیگر اجزای آمیخته بازاریابی, نوع کالا یا خدمت, کانال توزیع و ترفیع, میزان انتظار از خدمات به عنوان تامین کننده هزینه, سودآور بودن یا یارانه ای بودن خدمات را شامل می شود. رویکردهای اصلی قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی شناسایی شده شامل قیمت گذاری بر اساس هزینه, بر اساس ساختار بازار و رقابت, بر اساس مشتری و تقاضا, رویکرد یکپارچه, رویکرد کارآفرینانه و قیمت گذاری بر مبنای ارزش است.نتیجه گیری: تداوم عرضه منابع و خدمات اطلاع رسانی, به در نظرگرفتن جنبه های مالی, سودآوری و اقتصادی بودن آن بستگی دارد. در عرضه منابع و خدمات اطلاعاتی, چندین عامل نقش اساسی دارد: قبل از هر چیز, مطالعه به منظور طراحی و بررسی جنبه های مالی و اقتصادی راه اندازی و اداره این گونه مراکز ضروری است. با استفاده از اطلاعات مربوط به قیمت گذاری, می توان روش های پایه برآورد هزینه و فنون و راهکارهای قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی را به منظور ارائه خدمات کارآمدتر, شناسایی کرد. کتابداران و دست اندرکاران ارائه خدمات اطلاع رسانی باید به این نکته توجه کنند که فراهم آوری, سازماندهی و اشاعه اطلاعات باید بر اساس مفهوم جدید بازاریابی باشد تا رضایت بهره گیران و کاربران تامین شود. یک طرح بازاریابی اصولی و منسجم, به کتابخانه ها این امکان را می دهد تا در دنیای رقابتی امروز, ضمن تعیین هدف ها و اقدامات لازم برای رسیدن به آن ها, شاخصی را برای مقایسه عملکرد موجود با خدمات مورد انتظار مراجعان به دست آورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آزادی احمدآبادی، قاسم، و آزادی احمدآبادی، اکرم. (1391). بازاریابی اطلاعات و بررسی نظام های قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی. نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 1(3 (پیاپی 3))، 13-28. SID. https://sid.ir/paper/218163/fa

    Vancouver: کپی

    آزادی احمدآبادی قاسم، آزادی احمدآبادی اکرم. بازاریابی اطلاعات و بررسی نظام های قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی. نظام ها و خدمات اطلاعاتی[Internet]. 1391؛1(3 (پیاپی 3)):13-28. Available from: https://sid.ir/paper/218163/fa

    IEEE: کپی

    قاسم آزادی احمدآبادی، و اکرم آزادی احمدآبادی، “بازاریابی اطلاعات و بررسی نظام های قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی،” نظام ها و خدمات اطلاعاتی، vol. 1، no. 3 (پیاپی 3)، pp. 13–28، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218163/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button