مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

805
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فلسفه پژوهش تربیتی: بررسی بنیادهای فلسفی رویکردهای تبیین، فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هر یک در پژوهش تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی بنیادهای فلسفی سه رویکرد پژوهشی تبیین, فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هر یک در پژوهش تربیتی است. برای این منظور, از روش پژوهش تحلیل تطبیقی استفاده شد. در پارادایم تبیین, با پذیرش هستی عینی و مستقل جهان از آدمی, پیروی جهان اجتماعی از جهان طبیعی و جدایی واقعیت از ارزش, حقیقت در انطباق با واقعیت سنجیده می شود و از این رو هدف از پژوهش در تربیت, تبیین علی و پیش بینی رفتار آینده بر پایه مطالعه رفتار کنونی قلمداد می شود. در پارادایم فهم با پذیرش تفاوت بنیادی علوم انسانی و طبیعی بر اهمیت دو چندان تفسیر و فهم بویژه در قلمرو تربیت تاکید می شود؛ در فرایند پژوهش تربیتی, معنابخشی به رفتارهای آدمی از سوی پژوهشگری است که خود تفسیرکننده و معنابخش است, صورت می گیرد. این پارادایم به سبب پذیرش جدایی واقعیت از ارزش نقد شده و بر وجود فهم در هر پژوهشی تاکید شده است. از سوی دیگر, آدمی بیش از دلبستگی های فنی و عملی, در جستجوی تغییر جهان برای آزادی و دادگری بیشتر است و روش آن نیز انتقاد است. بر پایه یافته های پژوهش در بررسی چیستی و چرایی پژوهش تربیتی, رویکرد پیوستاری به جای رویکرد پارادایمی, انتخاب و چنین استدلال می شود که هر پژوهش تربیتی متضمن تبیین, فهم و انتقاد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ضرغامی، سعید. (1390). فلسفه پژوهش تربیتی: بررسی بنیادهای فلسفی رویکردهای تبیین, فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هر یک در پژوهش تربیتی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 1(1)، 75-98. SID. https://sid.ir/paper/218473/fa

    Vancouver: کپی

    ضرغامی سعید. فلسفه پژوهش تربیتی: بررسی بنیادهای فلسفی رویکردهای تبیین, فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هر یک در پژوهش تربیتی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1390؛1(1):75-98. Available from: https://sid.ir/paper/218473/fa

    IEEE: کپی

    سعید ضرغامی، “فلسفه پژوهش تربیتی: بررسی بنیادهای فلسفی رویکردهای تبیین, فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هر یک در پژوهش تربیتی،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 1، no. 1، pp. 75–98، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218473/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button