مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با تعهد سازمانی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 158

چکیده

 هدف کلی این پژوهش, بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با تعهد سازمانی می باشد. برای این منظور از پرسشنامه رهبری چند عاملی (MLQ) بس (1985) و مقیاس تعهد سازمانی مائودی, استیرزو پورتر (1974) استفاده شد.حجم نمونه آماری مورد مطالعه را 320 نفر از معلمان مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر شیراز تشکیل دادند. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون, تحلیل واریانس دو طرفه, آزمون تی برای گروههای مستقل و نیز رگرسیون چندمتغیره, مشخص شد که بین میزان تحول آفرینی مدیران با تعهد سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. اما بین میزان تعامل گرایی مدیران با تعهد سازمانی معلمان, رابطه معنادار وجود ندارد و تعامل تحول آفرینی و تعامل گرایی مدیران نیز بر تعهد سازمانی معلمان, تاثیر معنادار ندارد. همچنین, بین میزان تحل آفرینی مدیران زن و مرد تفاوت معنادار مشاهده شد (مدیران زن, تحول آفرینی بیشتری از خود نشان می دهند). اما بین میزان تعامل گرایی مدیران زن و مرد تفاوت معنادار مشاهده نشد. علاوه بر این, تحلیل رگرسیون نشان داد که رهبری فرمند (یکی از ابعاد رهبری تحول آفرین) بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی معلمان دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جاودانی، محمد. (1390). بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با تعهد سازمانی معلمان. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 1(1)، 143-158. SID. https://sid.ir/paper/218475/fa

    Vancouver: کپی

    جاودانی محمد. بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با تعهد سازمانی معلمان. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1390؛1(1):143-158. Available from: https://sid.ir/paper/218475/fa

    IEEE: کپی

    محمد جاودانی، “بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با تعهد سازمانی معلمان،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 1، no. 1، pp. 143–158، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button