مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

719
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم پردازی معرفت شناختی شک دکارتی بر اساس انتقادهای معرفت شناختی شک سوفیستی پروتاگوراس به منظور استنتاج اصول یاددهی-یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 102

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, استنتاج اصول یاددهی-یادگیری از نو مفهوم پردازی شک دکارتی بر اساس انتقادهای معرفت شناختی شک سوفیستی پروتاگوراس است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش نقد بیرونی, استنباط, نو مفهوم پردازی و استنتاج بهره گرفته شد. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که شیوه معرفتی دکارت در شک مقطعی-خطی, تعقل گرایی, آفت زدایی معرفتی ناپیوسته, استقلال ذاتی و خودمحوری انسان, کمیت گرایی, انتقادگرایی, قاعده مندی و انسجام گرایی برای اصول یاددهی-یادگیری در نظام تربیتی با انتقادهایی روبرو است. یکی از این انتقادها, نقدهایی است که شک سوفیستی پروتاگوراس بر ارائه قواعد کلی, اصالت و تساوی عقل, فاعل شناسا, میزان و معیار حقایق, ساختارمندی معرفتی, اتحاد و طبقه بندی علوم, نحوه شک ورزی و جستجوگری حقیقت, انتقادگرایی و انکار شرایط فرهنگی-اجتماعی به شک دکارتی وارد نموده و برای رفع این خلا و اشکالات از دیدگاه خود به بازسازی و نو مفهوم پردازی آن پرداخته و با استنتاج اصول شک ورزانه پژوهشی متداوم, شک ورزی انتقادگرایانه, آفت زدایی کیفی, هنرگرایی, خودمحوری چندگانه, امتزاج افق ها و بازنمایی – توزیعی از آن در یاددهی-یادگیری مانع جزم گرایی و شک سیستمی در شک دکارتی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظفر، محمد، سجادی، سیدمهدی، باقری نوع پرست، خسرو، و صادق زاده قمصری، علیرضا. (1396). مفهوم پردازی معرفت شناختی شک دکارتی بر اساس انتقادهای معرفت شناختی شک سوفیستی پروتاگوراس به منظور استنتاج اصول یاددهی-یادگیری. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 7(2 (پیاپی 14) )، 79-102. SID. https://sid.ir/paper/218494/fa

    Vancouver: کپی

    مظفر محمد، سجادی سیدمهدی، باقری نوع پرست خسرو، صادق زاده قمصری علیرضا. مفهوم پردازی معرفت شناختی شک دکارتی بر اساس انتقادهای معرفت شناختی شک سوفیستی پروتاگوراس به منظور استنتاج اصول یاددهی-یادگیری. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1396؛7(2 (پیاپی 14) ):79-102. Available from: https://sid.ir/paper/218494/fa

    IEEE: کپی

    محمد مظفر، سیدمهدی سجادی، خسرو باقری نوع پرست، و علیرضا صادق زاده قمصری، “مفهوم پردازی معرفت شناختی شک دکارتی بر اساس انتقادهای معرفت شناختی شک سوفیستی پروتاگوراس به منظور استنتاج اصول یاددهی-یادگیری،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 7، no. 2 (پیاپی 14) ، pp. 79–102، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218494/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا