مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,002
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاوش خصوصیات مشتریان بانکداری خرد با استفاده از تکنیک های داده کاوی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 35

چکیده

 با روند خصوصی سازی در صنعت بانکداری کشور و رشد بی سابقه رقابت در تکنولوژی های بانکداری, هر روزه بر اهمیت نگهداری از مشتریان کنونی و جذب مشتریان جدید افزوده می شود. نگهداری مشتریان یک استراتژی ارزشمند است که سودآوری بلندمدت و موفقیت سازمان ها را تضمین می کند. در این مطالعه, با استفاده از تکنیک های داده کاوی مدلی دو مرحله ای برای شناسایی ویژگی های گروه های مختلف مشتریان سپرده کوتاه مدت بانک معرفی گردیده است. در مرحله نخست, از الگوریتمK-mean  جهت شناسایی گروه های مشتریان بر مبنای میزان سودآوری آن ها بهره گرفته شده است. چون در K-mean تعداد بهینه خوشه ها بستگی به مساله مورد نظر دارد, بنابراین از طریق الگوریتم خوشه بندی Twostep تعداد بهینه خوشه ها معین می گردد. پس از تعیین گروه های مختلف مشتریان از لحاظ میزان سودآوری آن ها برای بانک, در مرحله دوم, با استفاده از الگوریتم Apriori قواعد وابستگی هر خوشه استنتاج می گردد. نتایج حاصل از این کاوش, به بانک ها کمک خواهد کرد تا درک بهتری از انتظارات کنونی و آتی مشتریان داشته باشند. و از این طریق تدوین استراتژی های بازاریابی برای جذب و نگهداری از مشتریان بر مبنای سودآوری آن ها تسهیل می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناظمی، جمشید، جعفری، پژمان، و هاشمی، حامد. (1391). کاوش خصوصیات مشتریان بانکداری خرد با استفاده از تکنیک های داده کاوی. مدیریت بازاریابی، 7(14)، 21-35. SID. https://sid.ir/paper/218983/fa

    Vancouver: کپی

    ناظمی جمشید، جعفری پژمان، هاشمی حامد. کاوش خصوصیات مشتریان بانکداری خرد با استفاده از تکنیک های داده کاوی. مدیریت بازاریابی[Internet]. 1391؛7(14):21-35. Available from: https://sid.ir/paper/218983/fa

    IEEE: کپی

    جمشید ناظمی، پژمان جعفری، و حامد هاشمی، “کاوش خصوصیات مشتریان بانکداری خرد با استفاده از تکنیک های داده کاوی،” مدیریت بازاریابی، vol. 7، no. 14، pp. 21–35، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218983/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button