مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر رعایت راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 52

چکیده

 زمینه و هدف: توجه به راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی, می تواند موجب اثربخشی فرآیند یاددهی- یادگیری گردد. لذا هدف از این پژوهش بررسی رعایت راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی بود.روش بررسی: در این پژوهش از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که درس فیزیولوژی را در نمیسال دوم سال تحصیلی 94-93 به عنوان درس انتخابی خود داشتند, تشکیل می دادند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند (دو گروه 20 نفره). ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش بارشناختی بیرونی و آزمون یادگیری (پیش آزمون با پایایی 0.87 و پس آزمون 0.89 و با تایید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تی مستقل و نرم افزار spss نسخه 18 استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از کاهش میزان بارشناختی بیرونی (p>0.001, t:10.23) و افزایش میزان یادگیری (0.001, t=4.32) در دانشجویان گروه آزمایش در درس فیزیولوژی, نسبت به گروه کنترل بود.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر استفاده از راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و افزایش میزان یادگیری, استفاده از این راهبردها می تواند یادگیری اثربخش را برای یادگیرندگان ایجاد نماید. بنابراین به مجریان آموزش توصیه می شود که این راهبردها را در آموزش خود مورد توجه قرار دهند و رهنمودهای آن را بکار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زارع، محمد، سالاری، مصطفی، و ساریخانی، راحله. (1395). تاثیر رعایت راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(22)، 44-52. SID. https://sid.ir/paper/219268/fa

    Vancouver: کپی

    زارع محمد، سالاری مصطفی، ساریخانی راحله. تاثیر رعایت راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1395؛9(22):44-52. Available from: https://sid.ir/paper/219268/fa

    IEEE: کپی

    محمد زارع، مصطفی سالاری، و راحله ساریخانی، “تاثیر رعایت راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 22، pp. 44–52، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button