مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

808
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فرهنگ سازمانی حاکم بر مراکز آموزش پزشکی: گامی در مسیر بهسازی محیط های آموزش پزشکی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی اراک)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 زمینه و هدف: ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻘﺎی ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮه وری ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﻣﻲ ﺷﻮد, ﺑﺮﺧﻮرداری از فرهنگ سازمانی منسجم ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. لذا ﻫﺪف از انجام تحقیق, بررسی فرهنگ سازمانی مراکز آموزش پزشکی ﺑﻮد.روش بررسی: نوع تحقیق توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای, 162 نفر به عنوان نمونه به دست آمد. ابزار پژوهش, پرسشنامه فرهنگ سازمانی در 42 گویه و چهار مولفه (عقلانی, توسعه ای, اجماعی و سلسله مراتبی) با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تایید شد. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ, 0.84 برآورد گردید. تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 18 و Amos انجام گرفت.یافته ها: فرهنگ عقلانی دانشگاه با میانگین 3.4±0.57, توسعه ای 3.33±0.56 و اجماعی 3.27±0.62 بالاتر از حد متوسط و فرهنگ سلسله مراتبی با میانگین 2.69±0.63 پایین تر از حد متوسط بود. همچنین بین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد فرهنگ سازمانی دانشگاه بر حسب جنسیت, رشته تحصیلی, مرتبه علمی, وضعیت استخدامی و سابقه خدمت تفاوت معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: اعضای هیات علمی, فرهنگ سازمانی مراکز آموزش پزشکی را بیشتر از نوع فرهنگ عقلانی, توسعه ای و اجماعی می دانند که این فرهنگ ها بر ﻧﻮآوری و ﺗﻮﺳﻌﻪ, ریسک ﭘﺬﻳﺮی, تحقق اهداف و اثربخشی تاکید بیشتر و بر رﺳﻤﻴﺖﮔﺮاﻳﻲ, تمرکز, قوانین و مقررات و ثبات, تاکید کمتری دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امینی، محمد، رحیمی، حمید، و مرادی، سارا. (1395). بررسی فرهنگ سازمانی حاکم بر مراکز آموزش پزشکی: گامی در مسیر بهسازی محیط های آموزش پزشکی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی اراک). توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(22)، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/219271/fa

    Vancouver: کپی

    امینی محمد، رحیمی حمید، مرادی سارا. بررسی فرهنگ سازمانی حاکم بر مراکز آموزش پزشکی: گامی در مسیر بهسازی محیط های آموزش پزشکی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی اراک). توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1395؛9(22):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/219271/fa

    IEEE: کپی

    محمد امینی، حمید رحیمی، و سارا مرادی، “بررسی فرهنگ سازمانی حاکم بر مراکز آموزش پزشکی: گامی در مسیر بهسازی محیط های آموزش پزشکی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی اراک)،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 22، pp. 1–11، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button