مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس تفکر نقاد و مولفه های جمعیت شناختی

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 80

چکیده

 زمینه و هدف: شناسایی فاکتورهای موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان و توجه به آن ها, گامی به سوی توسعه پایدار می باشد. هدف از انجام این پژوهش پیش بینی موفقیت تحصیلی از طریق مولفه های تفکر نقاد و برخی از متغیرهای جمعیت شناختی می باشد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که در آن 114 دانشجوی پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکت کردند. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پزشکی ورودی سال 90 بودند. دانشجویان پرسشنامه مهارت های تفکر نقاد کالیفرنیا (فرم ب) را در ابتدای سال تحصیلی تکمیل نمودند شاخص پیشرفت تحصیلی که معدل دانشجویان بود در پایان یک سال تحصیلی به همراه برخی از متغییرهای جمعیت شناختی آن ها جمع آوری شد. و در تحلیل نتایج از آمارهای توصیفی شامل میانگین, انحراف استاندارد, کمینه و بیشینه و نیز از آمار استنباطی رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد.یافته ها: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد بین چهار خرده مقیاس تفکر نقاد و موفقیت تحصیلی رابطه ای وجود ندارد و تنها بین خرده مقیاس «تفسیر» و موفقیت تحصیلی رابطه معناداری وجود داشت (R=0.251) و در مجموع 6.3 درصد موفقیت تحصیلی را تبیین می کردند (R2=0.063). همچنین, در صورت تعمیم نتایج نمونه مورد مطالعه به جامعه اصلی متغیرهای پیش بین قادر به تبیین 5.4 درصد از واریانس موفقیت تحصیلی می باشند (R2Adj=0.054). ضریب رگرسیون متغیر پیش بین تفسیر نشان می دهد که این متغیر می توانند تغییرات مربوط به موفقیت تحصیلی را به گونه ای معنادار تبیین کنند (P<0.0001).نتیجه گیری: با توجه به پژوهش های صورت گرفته در دنیا در خصوص عوامل موثر بر تفکر نقاد حجم مطالب درسی و نحوی ارزشیابی بر پرورش این عملکرد ذهنی بسیار تاثیر گذار می باشند نتایج در پژهش حاضر حاکی از این است که تراکم مطالب درسی مجال تفکر را از فراگیران سلب می نماید همچنین استفاده از روش های ارزشیابی که بر مبنای حفظ کردن حجم وسیعی از اطلاعات تئوری و غیر کاربردی هستند, باعث می شود دانشجویان به سمت روش های یادگیری حفظی و بدون تفکر و استدلال سوق داده شوند. لذا ضروری است بر روی حجم محتوای آموزشی و نحوی ارزشیابی دانشجویان تمرکز بیشتری صورت گیرد همچنین برای نحوی پذیرش دانشجویان باید تدابیری اندیشید که تاثیر سهمیه در آن معقول تر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یدالهی، آزیتا، فتی، لادن، میرزازاده، عظیم، و سلطانی، اکبر. (1392). پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس تفکر نقاد و مولفه های جمعیت شناختی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 6(11)، 72-80. SID. https://sid.ir/paper/219379/fa

    Vancouver: کپی

    یدالهی آزیتا، فتی لادن، میرزازاده عظیم، سلطانی اکبر. پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس تفکر نقاد و مولفه های جمعیت شناختی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛6(11):72-80. Available from: https://sid.ir/paper/219379/fa

    IEEE: کپی

    آزیتا یدالهی، لادن فتی، عظیم میرزازاده، و اکبر سلطانی، “پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس تفکر نقاد و مولفه های جمعیت شناختی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 6، no. 11، pp. 72–80، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button